Nieuwe campagne om tieners gevaren spoor te laten zien
ProRail heeft donderdag een nieuwe campagne gelanceerd om tieners te wijzen op de gevaren op en rond het spoor. Onder de naam 'Victim Fashion, created by accident' heeft de spoorbeheerder in een video een 'modeshow' opgezet met nagemaakte kledingstukken van jongeren die slachtoffer werden van een ongeluk op en rond het spoor. De campagne is te zien op social media.
Dertien kledingstukken en de bijbehorende verhalen zijn op het filmpje in Amsterdam gepresenteerd op een lege catwalk. Het zijn kopieën van kleding die door slachtoffers werd gedragen op het moment dat ze verongelukten. Slachtoffer Mike Lingen doet mee aan de campagne. Hij rende op een perron naast een trein om vrienden uit te zwaaien. Hij struikelde, kwam tussen perron en trein terecht en verloor een been en een oor. Zijn kapotte broek is voor de campagne nagemaakt. Lingen hoopt met het beeld andere jongeren te attenderen op de gevaren.
Een woordvoerder van ProRail legt uit: 'De afgelopen twee jaar zien we een duidelijke stijging van het aantal mensen dat verongelukt op en rond het spoor. Waar dit zes dodelijke slachtoffers waren in 2016, steeg dit naar twaalf in 2017 en zelfs zeventien in 2018. Onder de slachtoffers waren ook jongeren.' Naast de zeventien dodelijke ongelukken waren er vorig jaar 522 ongevallen met letsel en 4000 bijna-ongevallen.
NS is geschokt
Machinisten en conducteurs van de NS zijn geschokt door de nieuwe veiligheidscampagne van ProRail. Onder de naam 'Victim Fashion, created by accident' waarschuwt de spoorbeheerder tieners voor de gevaren op het spoor, door (nagemaakte) beschadigde kleding te tonen die jongeren droegen toen ze slachtoffer werden van een treinongeluk.
Marjan Rintel, directeur operatie NS, vindt de campagne ongepast. De beelden herinneren machinisten en conducteurs aan traumatische ervaringen met spoorongelukken waar ze mee te maken hebben gehad, en vallen veel NS'ers dan ook rauw op het dak, aldus Rintel.
Ze zegt dat NS het belang van de campagne begrijpt, maar het niet eens is met de vorm die ProRail heeft gekozen. 'Ik heb aan de directie van ProRail onze verbazing, ongenoegen en afschuw geuit', aldus de NS-topvrouw.
Behalve kritiek is er ook bijval voor de campagne. Maatschappij Voor Beter OV twittert: 'Best een harde campagne van ProRail. Maar die past bij de doelgroep. Wij hopen dat gevaarlijk gedrag rond het spoor hierdoor afneemt.'
ProRail zegt het vervelend te vinden dat spoorwegpersoneel geraakt wordt door de campagne. 'We willen niet dat ze er wakker van liggen. Maar bij de doelgroep, jongeren, slaat de campagne wel aan', zegt een woordvoerder. De campagne wordt vooralsnog niet aangepast. Wel is achter de schermen een gesprek gaande tussen ProRail en NS.
Bron: ANP
Bron afbeelding: Prorail