NPO zet mes in programmasites
Publieke omroepen moeten het aantal websites rond programma's in 2016 drastisch terugbrengen. De NPO stelt voor websites te schappen als ze minder dan 100.000 bezoekers per maand trekken.
Directeur televisie Frans Klein van de NPO zei woensdag dat de omroepen momenteel ongeveer honderd van de zeshonderd websites actief bijhouden en verversen, waarop onder meer de programma's versnipperd zijn terug te kijken. Daar blijven er vijftig van over.
Radar
Websites die mogen blijven zijn van de consumentenprogramma's Radar, Kassa en de kennisquiz De Slimste Mens, omdat ze veel publiek trekken en erg interactief zijn. De NPO wil versnippering voorkomen. 'Wat we niet willen is op twintig terreinen een NPO gemist-dienst introduceren. Dat gaan we beter ordenen', zei Klein. 'Sites die alleen herhalen wat er eerder te zien was, voegen niets toe', zei Shula Rijxman, lid van de raad van bestuur.
Themaportals
De nieuwe strategie heeft ook gevolgen voor themaportals, zoals NPOGeschiedenis. Onderzocht wordt of deze portal bijvoorbeeld onder de website van het programma Andere Tijden kan hangen.
Verschillen zenders groter
De NPO brengt het aantal themakanalen terug naar vijf. En de verschillen tussen de brede zender NPO 1 en het verdiepende kanaal NPO 2 worden groter. Het programma College Tour van de NTR verhuist met ingang van het nieuwe seizoen van het derde naar het tweede net.
Extra inversteren in drama
Een van de voorstellen van de televisiedirecteur is om volgend jaar 10 miljoen euro extra te investeren in drama. Fictie is namelijk een populair genre op online- en mobiele terugkijkdiensten. Ook gaan de publieke omroepen meer programma's nog in dezelfde week op een andere dag en een ander tijdstip herhalen.
Bron: ANP