NS experimenteert met reclame in de trein

De NS gaat vanaf september advertentieruimte verkopen op de schermen die in de trein hangen. De huidige schermen vertellen reizigers vooral hoe laat ze hun bestemming bereiken en of ze de komende tijd rekening moeten houden met werkzaamheden, maar straks verschijnen er ook reclameboodschappen voor wasverzachters en hondenvoer. Dat schrijft de Volkskrant.
De NS spreekt uitdrukkelijk van een proef, die tot het eind van het jaar zal duren. De advertenties zullen te zien zijn in 137 van de ruim 400 intercitytreinen waarover de spoorwegen beschikken.
Één reclame per week
'In eerste instantie gaat het om één reclame per week, die hooguit één keer per vijf minuten te zien zal zijn', zegt een woordvoerder. Tot nu toe liet NS op de schermen in de trein alleen reclame zien over eigen aanbiedingen naast leuke weetjes, natuur- en cultuurfoto's.
'In het stads- en streekvervoer zijn al reclames van bedrijven te zien. Wij gaan dat nu ook doen, op proef. Maar alleen voor producten die passen binnen de beleving van de treinreiziger. Onze klanttevredenheid is hoog en neemt toe, dus we gaan niet iets doen wat de reiziger vervelend vindt.'
Bron: ANP Mediawatch / De Volkskrant