NS Vergoeding

Nee, integendeel. We beroepen ons nog steeds op overmacht en hoeven geen tegemoetkoming te bieden. We willen het echter wel graag doen, voor onze klanten die al genoeg te verduren hebben gehad de laatste tijd. Zelf waren we bezig met het uitdenken van hoe zo'n tegemoetkoming eruit zou moeten zien. ROVER gaf een duidelijk signaal in de media. Uiteraard hebben we dit vernomen en hebben we onze tegemoetkoming met hen besproken. Zij waren erg tevreden met ons gebaar. En er was geen sprake van politieke druk.Welke dagen in december gold het negatieve reisadvies?

Op 20, 21 en 22 december 2009.Is hier sprake van een nieuwe regeling die geldt wanneer in de toekomst een negatief reisadvies wordt uitgegeven?

Er is GEEN sprake van een regeling. Er was sprake van overmacht en een negatief reisadvies. Door beiden is de GTBV regeling ('Geld Terug Bij Vertraging', red.) niet van kracht. We hebben echter uit coulance besloten om verzoeken van onze klanten toch in behandeling te nemen. Dat houdt in dat mensen met een vertraging tijdens deze dagen, zich bij NS kunnen melden met een  gemotiveerd verzoek tot terugbetaling. Wij beoordelen deze verzoeken vervolgens individueel. Na deze beoordeling besluiten we al dan niet tegemoet te komen.Het kan zijn dat een reiziger een los kaartje heeft gekocht en vertraging heeft opgelopen door de weersomstandigheden. Maar het kan ook zijn dat een reiziger een maand- of jaartrajectkaart heeft, een OV- kaart of een jaarabonnement. Hoe kunnen mensen die een los kaartje hebben gekocht een verzoek tot vergoeding indienen?

Ze kunnen op ns.nl, of bij de NS Klantenservice en via de NS Servicebalies op de stations een formulier opvragen waarmee ze 'Geld bij vertraging' terug kunnen krijgen.

 

Hoe kunnen mensen met een maand- of jaartrajectkaart een verzoek tot vergoeding indienen?

Op dezelfde manier als de mensen met een los kaartje. Daarnaast kunnen NS-/OV-Jaar(traject)abonnementhouders online het formulier invullen via een eigen NS account.

 

Hoe kunnen mensen met een OV-kaart of jaarabonnement een verzoek tot vergoeding indienen?

Op dezelfde manier als de mensen met een los kaartje. Daarnaast kan deze groep via hun persoonlijke NS-account online het formulier invullen.  Als ze vergoeding krijgen, hoe wordt dat dan bepaald?

In lijn met de bestaande regeling Geld terug bij vertraging. Meer info hierover staat op onze website www.ns.nl.Zijn mensen die een verzoek indienen gegarandeerd van een vergoeding?

NS is coulant, en we willen klanten tegemoet komen. We geven geen garanties en er is ook GEEN specifieke regeling van kracht.  NS beoordeelt elke gemotiveerde aanvraag individueel. Veel mensen hebben vanwege het negatieve reisadvies één of meerdere vrije dagen opgenomen. Kunnen zij, naast hun verzoek tot vergoeding van reiskosten, ook een verzoek indienen tot vergoeding van hun vrije dag(en)?

Mensen werden in deze dagen gehinderd door allerlei factoren, zoals besneeuwde wegen en onbegaanbare paden. RWS en ANWB hebben ook geadviseerd binnen te blijven. Feit is dat heel Nederland vast zat en te kampen had met het winterweer, in alle vormen van mobiliteit.  Volgens minister Eurlings viel er de afgelopen 30 jaar niet zoveel sneeuw en neerslag. Wij hebben deze tegemoetkoming voor onze klanten, waarmee we een gebaar maken. Passend in alle maatregelen en acties van de afgelopen weken, variërend van gratis koffie verstrekking tot een investeringsprogramma van 50 miljoen in ons materieel. Overigens, de wet in Nederland houdt vervoerders niet aansprakelijk voor gevolgschade.Tot wanneer hebben reizigers de tijd om hun verzoek in te dienen?

Dat kan tot 3 maanden na de reisdatum/geldigheid vervoersbewijs.