Ombudsman: consument vaak te hebberig
Consumenten zijn in het verleden vaak te hebberig geweest als het gaat om financiële producten. Dat stelt de Ombudsman Verzekeringen Jan Wolter Wabeke in een vrijdag gepubliceerd jaarverslag. Wabeke speelt een belangrijke rol in een lopend dispuut over zogenoemde woekerpolissen.
Volgens Wabeke kan sommige consumenten een verwijt worden gemaakt. ,,Ze waren nogal eens te ongedurig en wispelturig en vaak ook iets te hebberig, zonder behoorlijk verstand van zaken te hebben'', aldus Wabeke. Hij verbaast zich erover dat consumenten vaak na een kort gesprekje belangrijke producten afnemen, terwijl voor een nieuwe badkamer ,,zestien showrooms worden afgelopen''.
De term woekerpolisschandaal is volgens hem dan ook ,,iets te kort door de bocht''. Maar verzekeraars en tussenpersonen hebben volgens Wabeke ook vaak boter op hun neus. De tussenpersonen zouden beter hun best kunnen doen passende producten te zoeken per klant. Verzekeraars wisten in sommige gevallen dat producten die ze verkochten nooit de in reclame voorgespiegelde opbrengsten boden.
Eerder deze maand werd Wabeke samen met Edgar du Perron gevraagd een bemiddelende rol te spelen in een conflict over financiële producten en diensten. Sinds enige tijd is er onrust over verborgen kosten bij beleggingsproducten. De politiek heeft in een onderzoek bevolen, dat in mei begint.
Bron: ANP