Onderzoek naar klachten bijdrage thuishulp

hulp.jpg

De Nationale ombudsman begint een onderzoek naar de wijze waarop gemeenten zorgbehoevenden informeren over de eigen bijdrage van thuishulp.

De aanleiding is een klachtenregen van mensen die niet of nauwelijks worden geïnformeerd hierover.

Forse bedragen

Volgens de ombudsman voelen hulpbehoevenden zich overvallen wanneer ze de hoogte van de eigen bijdrage horen. Vaak gaat het om forse bedragen die ze niet kunnen betalen. Deze bijdrage is afhankelijk van de persoonlijke situatie van de aanvrager, maar ook van het beleid van de gemeente. 'De ontvangen signalen baren de ombudsman zorgen en daarom heeft hij de gemeenten vragen gesteld over de informatieverstrekking aan de burger hieromtrent.'

Aankloppen bij de gemeente

Sinds het begin van dit jaar moeten mensen voor ondersteuning van huishoudelijke hulp aankloppen bij de gemeente. Door de overheveling van zorgtaken van het Rijk naar gemeentes ging er het afgelopen jaar veel mis.

Onderzoek

De ombudsman verwacht het onderzoek onder bijna driehonderd gemeenten in het voorjaar van 2016 af te ronden

'Fatsoenlijk' onderhandelen

Staatssecretaris Martin van Rijn (Volksgezondheid) wil dat gemeenten 'fatsoenlijk' onderhandelen over de tarieven die ze willen betalen voor huishoudelijke hulp. Hij wil daarmee voorkomen dat alleen wordt gekeken naar de laagste prijs en de arbeidsvoorwaarden voor personeel in de thuiszorg steeds slechter worden.

Afspraken minder vrijblijvend

Van Rijn wil ook de bestaande afspraken die gemeenten en zorgorganisaties deze zomer maakten over arbeidsvoorwaarden minder vrijblijvend maken. Dat zei hij woensdag in overleg met de Tweede Kamer die meer wilde weten over de in problemen verkerende thuiszorgorganisatie TSN waardoor 12.000 mensen hun baan dreigen te verliezen. TSN vroeg uitstel van betaling aan en de SP wil dat Van Rijn met de vuist op tafel slaat en met een reddingsplan komt. Op het ministerie ligt zo'n plan niet klaar, meldde de bewindsman.

Bron: ANP