Onderzoek TNO: Stint is onveilig

stint-afgekeurd-tno-121218.jpg

De Stint is niet veilig om personen mee te vervoeren. Dat blijkt uit onderzoek van TNO. Volgens minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) mag de elektrische bolderkar in de huidige vorm niet de weg op. Dat kan alleen als er een aantal aanpassingen aan de Stint wordt gedaan.

Van Nieuwenhuizen schakelde TNO in na een ongeluk met een Stint in Oss waarbij op 20 september vier kinderen omkwamen. Uit een eerste onderzoek was al gebleken dat de kar 'potentiële veiligheidsrisico's' kende.

Problemen met rem van de Stint

Volgens het onderzoeksinstituut zijn er problemen met de rem van de Stint en de lengte van de remweg. De onderzoekers constateren ook problemen met de gashendel. 'Er treedt een onbeheersbare versnelling op als de nuldraad van de gashendel losraakt.'

Van Nieuwenhuizen zegt te begrijpen dat het besluit vervelende gevolgen heeft voor de gebruikers, vooral de kinderopvangsector. Maar de veiligheid staat volgens haar voorop.

Er moet snel werk gemaakt worden van de nieuwe Stint
Felix Rottenberg, voorzitter van de Brancheorganisatie Kinderopvang

Er moet snel werk gemaakt worden van de nieuwe Stint. Dat zegt Felix Rottenberg, voorzitter van de Brancheorganisatie Kinderopvang, in een reactie op het onderzoek van TNO naar de elektrische bolderkar.

'De uitkomsten van het onderzoek moeten we erg serieus nemen', aldus Rottenberg in het Radio 1 Journaal. 'Maar de impasse is oplosbaar, al zal het zeker nog even duren. Er moet heel hard gewerkt worden zodat de nieuwe Stint er zo snel mogelijk komt. Ik houd de minister er aan dat daar werk van gemaakt wordt. De stint is onmisbaar voor de kinderopvang.'

Gelukkig zijn er voldoende kapstokken om een nieuwe Stint op de weg te krijgen
Felix Rottenberg, voorzitter van de Brancheorganisatie Kinderopvang

Volgens Rottenberg is het 'verdomd lastig' voor de organisaties om zonder Stints te werken. 'Er worden busjes en taxi's ingezet, maar dat leidt ook tot onveilige situaties omdat kinderen op rare plekken de straat moeten oversteken. Gemiddeld is een kinderopvang er per maand 5000 euro extra door kwijt. Gelukkig zijn er voldoende kapstokken om een nieuwe Stint de weg op te krijgen.'

Lijst van voorwaarden

De minister wil uiterlijk begin februari met een aangepaste lijst voorwaarden komen waaraan voertuigen als de stint moeten voldoen.

Toelating vernieuwde stint staat los van onderzoek OM

Een toelating van een vernieuwde Stint staat los van de uitkomst van het onderzoek door politie en Openbaar Ministerie (OM) naar de oorzaak van het ongeval met een Stint in september in Oss. Het OM kijkt niet naar de toelating, benadrukt een woordvoerder van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Dit onderzoek gaat waarschijnlijk nog maanden duren, werd woensdag bekend.

Er lopen ook nog onderzoeken door de Inspectie Leefomgeving en Transport, de Onderzoeksraad voor Veiligheid en spoorbeheerder Prorail.

Reactie Stinteigenaar

De fabrikant van de stint wil de komende tijd gebruiken om het onderzoek van TNO. 'Wij hebben donderdagochtend de onderzoeksresultaten van de TNO-rapporten over de stint ontvangen en gebruiken de komende periode om deze te bestuderen', aldus eigenaar Edwin Renzen.

Letselschade-expert: overheid mede aansprakelijk

Volgens letselschade-expert Yme Drost is de overheid medeverantwoordelijk voor het noodlottige ongeval in Oss, omdat uit het onderzoek blijkt dat de Stint vanaf de introductie onveilig is geweest. Dat zegt Drost tegen EenVandaag.

'In mijn beleving is de overheid mede aansprakelijk voor het ernstig ongeval. Dat is een harde bevinding, maar als we de beschikking van 1 oktober dit jaar van de minister lezen blijkt dat bij het eerste verkennend onderzoek al onveilige aspecten naar voren komen. Dat had ook in 2011 gevonden kunnen en moeten worden', zegt Drost. Ook de fabrikant kan volgens hem aansprakelijk gesteld worden voor het ongeval met de stint.

Bron: ANP