Onduidelijkheid zorgverzekering Zekur - Reacties NVZ, LUMC, VGZ/Univé

reactiefotonvz.png

Veel verzekerd voor minder: dat klinkt ideaal. Tot je onverwachts voor extra kosten staat. Wat blijkt? Je hebt een budgetverzekering afgesloten, maar dit was niet duidelijk. Het overkwam bij Cassandra, die haar verhaal vertelt in de Radar-uitzending van 17 april. Lees hier de reacties van betrokken organisaties. 

Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen

Het is erg vervelend als je als patiënt te maken krijgt met een verrassing en de NVZ vindt dat ook niet wenselijk. Als het over informatieplicht gaat, is het in eerste aanleg de verantwoordelijkheid van de zorgverzekeraar om de verzekerde te informeren over zorg die niet onder dekking van de polis valt.

En de verzekerde en/of patiënt die de zorgverzekering heeft afgesloten, moet zelf ook goed uitzoeken of de behandeling die zij of hij gaat krijgen wel vergoed wordt conform haar of zijn zorgpolis en kan hier de zorgverzekeraar over bellen. Er kan bijvoorbeeld sprake zijn van een budgetpolis waarin sommige zorg niet vergoed wordt. Ziekenhuizen zijn er uiteraard ook alert op om, voor zover ze dat kunnen en daar inzicht in hebben, te checken of hun patiënten niet opeens een deel van de zorgnota zelf moeten betalen. Ziekenhuizen willen uiteraard niet dat hun patiënten opeens met een onverwachte rekening worden geconfronteerd.

Over waar precies de verantwoordelijkheid ligt zijn de afgelopen jaren al verschillende rechtszaken gevoerd. De jurisprudentie is hierover vrij duidelijk: het is primair de verantwoordelijkheid van de zorgverzekeraar om zijn verzekerden goed te informeren over de polisvoorwaarden en het is aan de verzekerde/patiënt om zich ervan te vergewissen of behandelingen wel gedekt worden door zijn/haar polis.

Dus, in het kort:

  • Eerste verantwoordelijke voor de informatievoorziening over polissen en al dan niet gecontracteerde zorg is de zorgverzekeraar waar de patiënt is verzekerd.
  • De patiënt moet de polis goed checken en bij de zorgverzekeraar navragen of de behandeling gecontracteerd is.
  • De NVZ vindt dat ziekenhuizen patiënten erop moeten wijzen de polisvoorwaarde goed te checken en navraag te doen bij de zorgverzekeraar.

LUMC

Wij begrijpen dat mevrouw bij haar overstap naar haar nieuwe verzekering onvoldoende kennis had van de mogelijke nadelige consequenties. Wij vinden de ontstane situatie vervelend en voelen met mevrouw mee.

Wij informeren onze patiënten in algemene zin over zorgverzekeringen. Dit doen we standaard op de website en in informatiebrieven naar onze patiënten. Hierbij vermelden wij uitdrukkelijk dat er risico’s zijn verbonden aan budgetpolissen omdat wij niet met alle budgetpolissen afspraken hebben. Wij adviseren onze patiënten om, ingeval van een budgetpolis, vooraf met de zorgverzekeraar te overleggen of de zorg wordt vergoed. Voor nieuwe patiënten voert de zorgadministratie van LUMC een controle uit op verzekering bij het 1e consult. Heeft een nieuwe patiënt een budgetpolis, dan sturen wij een brief naar deze patiënt om op de risico’s  te wijzen.

VGZ/Univé

Een passende zorgverzekering kiezen

Bij de keuze voor een zorgverzekering is het belangrijk om zorgvuldig af te wegen in hoeverre een zorgverzekering aansluit bij iemands eigen zorgverwachting. Tijdens de periode waarin het mogelijk is om over te stappen naar een andere verzekeraar, benadrukken we daarom dat mensen een zorgverzekering kiezen, die past bij hun eigen zorgbehoefte. Ieders situatie is immers anders en daarom zijn er verschillende polissen met verschillende voorwaarden. Als zorgverzekeraar doen wij

er alles aan om hier zo uitgebreid mogelijk over te informeren op websites, in polisvoorwaarden en via onze klantenservice.* Het is aan verzekerden om op basis van deze informatie een zorgverzekering af te sluiten die passend is bij hun zorgverwachting.

Gewoon ZEKUR Zorgverzekering

De Gewoon ZEKUR Zorgverzekering wordt vaak gekozen door verzekerden die weinig of geen zorg verwachten en om die reden voor een zorgverzekering met een lagere premie en beperkende voorwaarden kiezen. Gewoon ZEKUR Zorg is een zorgverzekering met een lage premie, doordat je alles online regelt en door de afspraken die zijn gemaakt met zorgverleners. Voor deze zorgverzekering zijn wel beperkende voorwaarden van toepassing. Weliswaar kun je voor spoedeisende zorg met Gewoon ZEKUR Zorg altijd overal terecht. Maar voor planbare, niet spoedeisende ziekenhuiszorg is het aantal gecontracteerde ziekenhuizen beperkt. Hier wordt opverschillende plekken op de ZEKUR-website op gewezen, onder andere bij ‘premie berekenen’ waar men de keuze voor de zorgverzekering maakt.

In gesprek voor een oplossing

Desalniettemin begrijpen we goed dat het voor mevrouw X een bijzonder onprettige verrassing is om- ruim na het afsluiten van haar verzekering – zich te realiseren dat de zorg die zij momenteel ontvangt niet volledig wordt vergoed. Dat vinden wij ook een erg vervelende situatie. Het is helaas niet mogelijk om alle zorg van mevrouw  te vergoeden, zolang zij een zorgverzekering heeft waar niet alle zorg onder vergoed kan worden. Toch willen we kijken of we samen met haar tot een mogelijke oplossing kunnen komen. We zijn hier met haar – deze en komende week – over in gesprek.