Online betalen als alternatief voor cash: wat zijn de mogelijkheden?

OnlineBetalen_27.03.2020.jpg

Contant betalen wordt nu sterk afgeraden in verband met het coronavirus, dus is pinnen het alternatief. Op veel plekken is pinnen gelukkig mogelijk, maar wat als je iets wil terugbetalen aan een vriend? Of je koopt iets via Marktplaats? Dan is pinnen geen optie. In dit artikel lees je alternatieve betaalmethoden voor zulke situaties.
 

Voor het terugvragen of terugbetalen van geld aan vrienden kun je apps van banken gebruiken. Met deze apps kun je betaalverzoeken versturen via WhatsApp of e-mail. In de basis werkt ieder verzoek hetzelfde:

  • Allereerst maak je een betaalverzoek aan
  • Vervolgens voer je het bedrag in dat je terug wilt vragen
  • Je geeft het verzoek een omschrijving, zoals ‘boodschappen’ 
  • Je betaalverzoek is klaar, je hoeft het alleen nog te versturen naar degenen aan wie je geld terug wilt vragen
  • Zodra het verzoek betaald is staat het binnen enkele dagen op je rekening, afhankelijk van de bank. 

Betaalverzoeken bij verschillende banken

De bekendste app is Tikkie van ABN AMRO. Over deze app heeft Radar eerder een uitgebreid artikel geschreven, deze kun je hier nalezen. 

Voor veel andere banken, zoals Rabobank, ING, SNS bank en ASN bank, geldt dat betaalverzoeken verwerkt zitten in de app van de bank. In deze apps kun je een pagina met 'betaalverzoek' vinden. Vervolgens begeleidt de app je op soortgelijke wijze door bovenstaande stappen. 

In de apps van SNS bank en ASN bank zit bij het betaalverzoek ook een rekenhulp verwerkt. Deze kun je gebruiken als je aan meerdere personen een ander bedrag terug wilt vragen. 

Wat als ik spullen (ver)koop via Marktplaats?

Normaal gesproken is contante betaling een perfecte oplossing voor Marktplaats. Je haalt het product op en geeft de verkoper contant het bedrag. Nu we anderhalve meter afstand van elkaar moeten houden, is deze manier van handelen niet meer aan te raden. 

Marktplaats is verbonden aan het 'Online Payment Platform'. Via dit platform kun je betaalverzoeken sturen zonder dat het rekeningnummer van de andere partij zichtbaar is. Deze manier van handelen is alleen mogelijk als de verkoper bij zijn of haar Marktplaatsaccount een rekeningnummer heeft toegevoegd. Als er een koop plaatsvindt, kan de verkoper een betaalverzoek naar de koper sturen. 

In overleg kun je kiezen tussen gelijk oversteken of directe betaling. Bij gelijk oversteken blijft het geld in handen van het platform en komt het zeven dagen later pas op de rekening van de verkoper te staan, als de koper het pakketje binnenheeft. Bij directe betaling staat het bedrag via het platform de volgende dag op de rekening van de verkoper. Het Online Payment Platform kun je dus zien als een tussenpersoon. Dit heeft als groot voordeel dat je geen rekeningnummers hoeft uit te wisselen.