Ontevreden met je online aankoop? Welkom in de wereld van dropshipping

dropshipping-artikel_780.jpg

Niet iedereen die bij een dropshipper bestelt, heeft dat gelijk door. Sterker nog: 72 procent van de door Radar ondervraagde personen geeft aan dat zij de aankoop niet hadden gedaan als ze vooraf wisten dat ze bij een dropshipper bestelden. Hoe weet je of het jou ook is overkomen? Radar deelt de ervaringen van bijna 15.000 online shoppers met je.

Radar hield een enquête onder bijna 15.000 mensen die ervaring hebben met online winkelen. Daarvan geeft een ruime helft (55%) aan sinds corona meer online te kopen dan daarvoor. Een derde van deze groep heeft nooit problemen, maar de rest loopt weleens ergens tegenaan. (Heel) lang moeten wachten op een bestelling (52%) bijvoorbeeld. Iets van slechte kwaliteit ontvangen (33%) of een slechte of ontbrekende klantenservice (24%). Dit zijn kenmerken van dropshipping, in het kader hieronder vind je meer van dit soort kenmerken.

Wat is dropshipping?

Dropshippers hebben een webshop maar zelf geen producten op voorraad. Je bestelt bij de dropshipper, waarop zij de bestelling doorplaatsen via een buitenlandse webshop, vaak in verre (Aziatische) landen. Deze buitenlandse leverancier stuurt het product direct naar de jou, de dropshipper zit hier verder niet tussen. Dit zijn kenmerken waaraan je een dropshipper kunt herkennen:

  • (Heel) lang wachten op je bestelling
  • Product komt uit een ver buitenland (bijvoorbeeld China)
  • Product lijkt niet op de foto
  • Kwaliteit is slecht
  • Geen Kamer van Koophandel-nummer op de site van de webshop
  • Retour op eigen kosten (naar het buitenland)
  • Slechte of ontbrekende klantenservice
  • Geen geld terug in geval van problemen

In totaal denkt 61 procent dat zij wel eens iets hebben gekocht bij een dropshipper: 36 procent weet het zeker en nog eens 25 procent denkt het. We vroegen mensen naar hun meest recente ervaring met dropshipping. Veel mensen kwamen bij de dropshipper uit via een advertentie op Facebook (32%) of een banner op een andere website (26%). Ook in spelletjes zoals Wordfeud of Candy Crush komen de advertenties voorbij. 28 procent kocht bij een dropshipper via een ander platform, zoals bol.com – deze webshop verkoopt namelijk ook producten van andere verkopers, die niet allemaal dezelfde servicevoorwaarden als bol hanteren. Zie ook onze uitzending hierover:

Bol.com, webwinkel of verkoopplatform?

25 euro betaald, voor 3 euro bij Ali

'Het product kostte 25 euro en werd door Ali geleverd, daar kostte het 3 euro. En een linnen jurk besteld, er kwam een plasticachtige jurk. De webshop reageert niet als ik zeg dat ik het terug wil sturen.'

- Deelnemer aan het onderzoek

Weken wachten op je pakketje

Lang wachten is iets waar veel mensen mee te maken hebben. Gevraagd naar hun meest recente dropship-ervaring geeft slechts 1 op de 5 mensen aan dat zij het pakketje binnen 2 weken binnen hadden. Maar liefst 69 procent moest er weken op wachten. Sommigen krijgen hun bestelling na 2 weken, anderen wachten zelfs langer dan 8 weken. 4 tot 8 weken wachten komt het meest voor. En dan is er nog 12 procent die de bestelling helemaal nooit heeft ontvangen.

Sneller ontvangen via een dropshipper? Niet dus.

'Één keer een smartphonemapje gekocht via een Belgische dropshipper omdat ik dacht het sneller te zullen ontvangen dan zelf rechtstreeks via eBay of AliExpress in China te bestellen. Zo leer je iedere dag weer wat bij.'

- Deelnemer aan het onderzoek

Van deze laatste groep geeft de meerderheid van 69 procent aan dat zij, ondanks dat zij het product nooit hebben ontvangen, ook nooit geld retour hebben gekregen. Nog eens 11 procent wacht nog op terugbetaling. 12 procent kreeg het wel, maar moest er wel veel moeite voor doen: 'Heb na lang aandringen mijn geld terug gehad en 't product mocht ik in mijn eigen kliko gooien.' Slechts 8 procent van degenen die geen product ontvingen, kreeg zonder problemen geld teruggestort.

7,25 kostte terugsturen heb nog steeds geen geld terug
- Deelnemer aan het onderzoek

Retourneren: lastig en duur

Wie de bestelling wel ontving, is daar niet altijd even blij mee. De meesten (59%) geven aan dat zij niet tevreden zijn over de kwaliteit van het product. Behalve de kwaliteit kunnen er andere redenen zijn om een product terug te willen sturen. Een meerderheid (57%) zag daar bij de laatste bestelling aanleiding voor. Daarvan heeft nog geen 1 op de 5 daadwerkelijk gedaan. Ruim 80 procent wilde het wel terugsturen, maar heeft dat niet gedaan, wat te maken kan hebben met de slechte beoordeling van het retourbeleid: slechts 1 op de 10 is positief over de duidelijkheid, gemak en kosten van het retourbeleid van de meest recente (mis)koop. De overgrote meerderheid vindt het retourbeleid echter op al deze punten tekortschieten.

Als je wat terug wilt sturen, is er geen adres te vinden, of zeer hoge retourkosten. Dus doe je dat maar niet!
- Deelnemer aan het onderzoek

Hetzelfde geldt voor contact opnemen met een dropshipper naar aanleiding van een klacht. 30 procent heeft dat wel eens gedaan, maar daarvan is een meerderheid (61%) ontevreden over het contact. Nog eens 27 procent heeft wel geprobeerd om contact op te nemen, maar dat is simpelweg niet gelukt. 

Als ik goedkope producten wil, kan ik ze zelf in China bestellen bij Ali of Wish
- Deelnemer aan het onderzoek

Spijt van de aankoop

72 procent van de ervaringsdeskundigen geeft aan dat zij de aankoop niet hadden gedaan als zij vooraf wisten dat zij met een dropshipper te maken hadden. 63 procent heeft spijt van de aankoop. Ruim 2 op de 3 ondervraagden oordeelt negatief over dropshipping als manier van online verkoop, zij vinden het misleidend. Slechts 2 procent vindt het een goede manier om goedkope producten uit het buitenland te kopen. Dat duidelijker moet worden aangegeven dat een bestelling niet door de verkoper zelf naar jou wordt opgestuurd, maar dat jouw bestelling wordt doorgeplaatst naar een (buitenlandse) webshop, daarover is bijna iedereen het eens: 93 procent vindt dat dropshippers verplicht moeten worden om transparant te zijn over hun werkwijze.

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) geeft aan dat deze verplichting al bestaat: 'Zorg dat uw bezoekers snel weten of ze geleverd kunnen krijgen wat ze bestellen', is een van de punten waar een online verkoper aan moet voldoen, en dit moet duidelijk zijn vóór de bestelling wordt geplaatst. Hieronder valt ook transparantie over wie het levert en waar vandaan. Als een verkoper het product niet zelf verstuurt, maar dat door een andere partij laat doen, moet dat dus vooraf duidelijk zijn. Een volledige checklist waar een online verkoper aan moet voldoen vind je op de site van ACM.

Melding maken bij ACM

Let hier dus altijd goed op bij het doen van een online bestelling en als je twijfelt: doe het dan liever niet. Heb je al iets gekocht en ben je ontevreden? In dat geval kun je melding maken bij de ConsuWijzer van ACM.
 

Let op de 'boospoppen'

'Het zou duidelijk moeten zijn dat het uit het buitenland komt. Dropshippers verkopen het voor 3 keer de prijs van bv aliexpress. Ze willen rijk worden en hebben een slechte klantenservice. Op Facebook is er een groep die/wij geven boospoppen aan dropshippers. Dus ziet men veel boze gezichtjes bij een verkoper kun je er donder op zeggen dat het een dropshipper is...'

- Deelnemer aan het onderzoek

Nóg beter opletten na 1 juli

Vanaf 1 juli vervalt de btw-vrijstelling voor pakjes tot 22 euro verstuurd vanuit landen buiten de EU. 'Grote webwinkels hebben zich hierop tijdig voorbereid, maar kleinere webwinkels waarschijnlijk niet', waarschuwt Saskia Bierling van ACM. 'Dit betekent dat er pakjes in Nederland gaan aankomen waarvoor de btw en de inklaringskosten voor de douane niet zijn betaald.
Pakketbezorgers gaan deze pakketjes waarschijnlijk in een servicepunt laten landen. Waarbij consumenten in plaats van dat ze een pakje thuis afgeleverd krijgen naar het servicepunt moeten komen om de extra kosten te betalen voordat ze het pakketje mee naar huis morgen nemen: btw, inklaringskosten, administratiekosten pakketbezorger... De verwachting is dat dit met name zal gebeuren bij pakketjes die via dropshippers zijn besteld.' Radar legt in dit artikel uit hoe dit werkt.

In de zomerserie Radar Checkt confronteert Fons een dropshipper met zijn verkooppraktijken:

Bekijk Radar Checkt over dropshipping

Over het onderzoek naar dropshipping

De vragenlijst over dropshipping is tussen 10 en 21 juni 2021 ingevuld door 15.888 mensen, qua verdeling over het land, vrouw/man-verhouding en opleiding een afspiegeling van de Nederlandse bevolking. 14.940 van de ondervraagden hebben ervaring met online winkelen. Ook je ervaringen, zorgen en mening delen? Doe (gratis) mee met het Radar Testpanel: aanmelden kan via deze vragenlijst.