Ontevredenheid over parkeerapp Easypark: ‘De parkeeractie stond meer dan 500 uur aan’

Easypark

Sinds Parkmobile is overgenomen door Easypark, ervaren gebruikers regelmatig problemen met het functioneren van de app. Radar kreeg tientallen klachten binnen en deed onderzoek naar de ervaringen van de gebruikers. 

Parkeeracties die niet stoppen 

Een van de meest benoemde klachten over de Easypark-app is dat de parkeeractie door blijft lopen wanneer je hem stop hebt gezet. Pas na 24 uur krijgen gebruikers dan de melding dat ze al een volledige dag geparkeerd staan. Ze betalen hierdoor regelmatig te veel. 

Je kunt een functie op de app activeren waarbij je regelmatig op de hoogte gehouden wordt over de status van je parkeeractie. Helaas werkt ook deze functie niet voldoende, zo vertelt gebruiker Jesse van Dijck. Nadat ook bij hem de parkeeractie te lang doorliep, wilde hij graag meldingen over zijn parkeeractie ontvangen. 

“Als ik een actieve parkeersessie heb, wil ik om de 2 uur een melding krijgen. Dat heb ik zo ingesteld”, vertelt hij. “Maar ondanks dat heeft de parkeeractie laatst weer 24 uur aangestaan, omdat ik geen melding had gekregen.” 

Verkeerde locatie 

In de oproep van Radar geven veel gebruikers daarnaast aan dat de app de locatie van de auto of de auto zelf niet herkent. Een van de gebruikers vertelt dat de app zijn auto regelmatig in een andere, vaak duurdere, zone plaatst. “Het is toch vervelend als je het telkens zelf moet checken. Terwijl je ervan uitgaat dat de app weet waar je bent als je locatie aanstaat”, vertelt een gebruiker van Easypark. 

“Ik heb er ook weleens over gebeld. Toen kreeg ik te horen: dat is je eigen probleem, dat moet je zelf checken”, vertelt de appgebruiker. “De laatste tijd typ ik zelf al mijn locatie in, zonder te wachten of de app wel of niet de goede locatie heeft.” 

Radar vroeg Easypark om een reactie. Easypark reageerde schriftelijk: 

EasyPark Group heeft Parkmobile overgenomen in 2021 en we zijn in 2023 gestart met het migreren van de Parkmobile-gebruikers naar de EasyPark-app. Deze overgang heeft veranderingen met zich meegebracht die in bepaalde gevallen ook enkele onvoorziene effecten hebben gehad op de functionaliteit van de app. We verwachten de klantmigratie voor de zomer af te ronden. 

Klachten over de klantenservice

Wie wel besluit om Easypark aan te spreken, wordt niet altijd geholpen. Het telefoonnummer van de klantenservice op de website is moeilijk vindbaar. Wie het nummer wel gevonden heeft, krijgt volgens gebruikers, die de oproep hebben ingevuld, regelmatig te horen dat de klantenservice ze niet kan helpen. 

Donovan, ook een gebruiker van Easypark, belde de klantenservice om aan te geven dat zijn parkeeractie nog niet was stopgezet, terwijl hij dit wel had gedaan. Bij hem liep de parkeeractie niet alleen door tot 24 uur, maar zelfs tot meer dan 500 uur. Maar de klantenservice kon niets voor hem betekenen. “Na heel veel zoeken en er heel veel energie in te steken, kwam ik eindelijk achter het telefoonnummer. En toen ik eindelijk de klantenservice te pakken had, wilden ze niet helpen”, vertelt Donovan. 

De klantenservice zei tegen hem dat zij de parkeeractie niet zomaar konden stoppen. Hij werd telkens van het kastje naar de muur gestuurd en moest regelmatig terugbellen. Uiteindelijk werd de parkeeractie alsnog stopgezet, terwijl hem in eerste instantie werd verteld dat dit niet kon.  

Easypark reageerde opnieuw over de klachten over de klantenservice: 

Onze klantenservice in Nederland is 24/7 bereikbaar en we nodigen elke klant uit om contact met ons op te nemen via chat, e-mail of telefoon als er problemen zijn met onze app. De snelste manier om contact met ons op te nemen is via de chat op onze website. 

Geen contact, wel een incassobureau 

Toen appgebruiker Robin zag dat hij meerdere malen moest betalen voor een parkeeractie die hij al stop had gezet, in een zone waar zijn auto niet stond, besloot hij deze niet te betalen en Easypark hier zelf op aan te spreken. Hij stuurde meerdere mails en brieven en kreeg geen antwoord. “Easypark reageert niet op mijn brieven,” zegt Robin. “Wel krijg ik de ontvangstbevestiging dat ze hem lezen, maar ik krijg nooit antwoord.” 

Na verloop van tijd ontving Robin wel brieven van een incassobureau. “Als ik geen contact met Easypark krijg, dan is het toch niet normaal dat ik wel een incasso krijg”, zegt hij. “Je wilt niet weten hoeveel brieven ik krijg. Het moet echt stoppen nu.” 

Onterechte factuur is lastig te bewijzen

Is Easypark überhaupt verplicht om gebruikers die, door problemen met de app, te veel betalen hiervoor te compenseren? Volgens consumentenrechten advocaat Mark van der Heijden is dat lastig vast te stellen.

“Als jij een parkeeractie wilt stoppen, dan moet de gebruiker ervoor zorgen dat die boodschap bij Easypark komt”, zo legt Van der Heijden uit. “Maar in dit geval is Easypark een app en kiezen zij daarmee het communicatiemiddel. En als dat communicatiemiddel vervolgens niet werkt is dat de verantwoordelijkheid van de app.” 

Van der Heijden vertelt: “Het is vooral lastig te bewijzen dat jij het normale hebt gedaan om de boodschap te versturen, waardoor het niet ontvangen van de gegevens bij EasyPark zou moeten liggen.” Jij moet dus aan kunnen tonen dat de parkeeractie hebt gestopt via de door EasyPark gekozen methode. 

“Zo maar stellen, als consument, dat de fout niet bij jou ligt, is onvoldoende,” zegt Van der Heijden. “Je zou dus als consument bij de rechter voldoende aannemelijk moeten maken dat je inderdaad zelf de parkeeractie uit hebt willen zetten.” 

Als gebruiker van de app zou je dan bijvoorbeeld bewijs kunnen verzamelen door te filmen dat je de parkeeractie stopzet. Of je bewaart je Google-locatie om aan te tonen dat je niet in de zone bent geweest waarvan de app beweert dat je er geparkeerd stond.

Radar stelde vervolgvragen aan Easypark. Hierbij vroeg Radar onder andere naar wie volgens Easypark de verantwoordelijkheid draagt wanneer een klant problemen met de app ervaart. Easypark heeft hier niet meer op gereageerd. 

In de mails die het incassobureau namens Easypark naar gebruiker Robin stuurde staat vermeld: “klanten blijven nog steeds zelf verantwoordelijk voor het beheren van de parkeeractie.”

Bekijk hier de volledige reactie van Easypark

Forumreacties

27
  • Door Radar

Radar kreeg tientallen klachten binnen over parkeerapp Easypark. Daarom zijn we benieuwd naar jouw ervaring met deze app. Laat het ons weten.

  • Door Arizonakid

Goed, eigenlijk. Lijkt me niet raar dat er op het aantal gebruikers van de app ook dingen fout gaan, maar onze ervaring met twee accounts is prima.

  • Door Erthanax

Mijn ervaring is ook goed. Nog nooit problemen mee gehad.