Ontplofte Galaxy S7 Edge smartphone - reactie Samsung

780x439_samsunglogo.png

Hieronder lees je de reactie van Samsung op de uitzending van Radar over een ontplofte Galaxy S7 Edge smartphone.

De mobiele telefoons van alle fabrikanten zijn uitgerust met zogeheten lithium-ion batterijen. Die batterijen kunnen gevoelig zijn voor het herhaaldelijk (laten) vallen van een telefoon. Dit risico geldt dus voor alle merken mobiele telefoons. Als herhaaldelijk vallen zich heeft voorgedaan, kan Samsung dat vaststellen aan de hand van zogeheten impactpunten op/aan het toestel. Ter referentie, lithium-ion batterijen worden niet alleen in smartphones gebruikt, maar ook in andere soorten consumentenelektronica en elektrische auto’s en hebben een hoge energiedichtheid. Daarom moet er zorgvuldig worden omgegaan met de apparaten die deze batterijen bevatten. De smartphones van Samsung zijn niet extra gevoelig, sterker nog, Samsung heeft meerdere maatregelen getroffen om de veiligheid van zijn toestellen te kunnen waarborgen, deze maatregelen kun je onderin de mail terugvinden.

Waarom heeft het een maand moeten duren voordat mevrouw Bakker te horen heeft gekregen dat haar telefoon niet onder de garantie valt?

De serviceafdeling van Samsung streeft er naar consumenten zo snel mogelijk een afdoend antwoord te geven op vragen of klachten. Het grondig onderzoek naar oorzaak en gevolg van de batterijbrand van de mobiele telefoon van mevrouw Bakker nam door zijn uitzonderlijkheid wat langer in beslag.

Waarom valt een telefoon met gebruikersschade niet binnen de garantievoorwaarden?

Als een van onze producten onverhoopt niet aan de daarvoor geldende kwaliteitseisen voldoet, kunnen consumenten aanspraak maken op de garantie. Dat geldt ook ingeval van fabricagefouten. Maar val- en stootschade aan mobiele telefoons is uitgesloten onder de garantievoorwaarden.

Wat wordt er bedoeld met 'impactpunten' waardoor de batterij is gaan oververhitten tijdens het opladen?

Als een mobiele telefoon (herhaaldelijk) val- en/of stootschade heeft opgelopen, is dat vast te stellen aan barsten in het scherm of butsen en deuken in de aluminium behuizing. Samsung noemt dat 'impactpunten'.

Welke maatregelen heeft Samsung genomen nadat er problemen waren met Note's die ontploffen? Kent de S7 Edge eenzelfde batterij en interne structuur?

Hieronder staat in het kort vermeld welke maatregelen Samsung o.a. heeft getroffen op het gebied van productveiligheid, met speciale aandacht voor batterijen. Daarnaast wordt er voor elk type toestel een nieuwe ontwerp- en productieprocedure opgestart.

Wanneer krijgt mevrouw Bakker haar nieuwe telefoon?

Mevrouw Bakker heeft haar nieuwe toestel al ontvangen.8-punts batterijkwalkiteitscontrole

Samsungs verbeterde 8-punts batterijkwaliteitscontrole beoordeelt de veiligheid van componentniveau tot aan de assemblage en verzending van apparaten. Aan de controle zijn verbeterde testen toegevoegd (duurzaamheidstest, visuele inspectie, röntgentest, demontagetest, ΔOCV-test), en nieuwe maatregelen (oplaad- en ontlaadtest, TVOC-test en versnelde gebruikstest).Meerlaags veiligheidsprotocol

Samsungs verbeterde meerlaagse veiligheidsprotocol bevat strenge veiligheidsstandaarden voor elk onderdeel van Samsungs apparaten, waaronder het totale ontwerp, gebruikte materialen, hardware en verbeterde software-algoritmen voor een veilige oplaadtemperatuur, stroomverbruik en duur van de batterij.Onafhankelijke en wetenschappelijke batterij-adviesgroep

Samsung heeft een batterij-adviesgroep met wetenschappelijke en onafhankelijke onderzoeksdeskundigen opgericht om ervoor te zorgen dat Samsung een helder en objectief beeld behoudt op batterijveiligheid en innovatie. Leden van deze adviesgroep zijn onder andere Clare Grey, Ph.D., professor Chemistry, Universiteit van Cambridge; Gerbrand Ceder, Ph.D., professor Materials Science & Engineering, UC Berkeley; Yi Cui, Ph.D., professor Materials Science & Engineering, Stanford University; en Toru Amazutsumi, Ph.D., CEO, Amaz Techno-consultant.

Meer over