Onzekerheid over oude polis Conservatrix - Reactie AFM en DNB

dmnafm.png

Voormalig polishouders van de failliet verklaarde verzekeraar Conservatrix hebben nog altijd geen duidelijkheid over hun polissen, blijkt uit de Radar-uitzending van 8 mei 2023. Lees hieronder de volledige reacties van de Autoriteit Financiële Markten (AFM) en De Nederlandse Bank (DNB).

Reactie Autoriteit Financiële Markten

"Wij begrijpen dat het vervelend is voor polishouders dat zij moeten wachten op duidelijkheid over hun oude Conservatrix polis. Een dergelijk faillissement en de daarop volgende overname komen zelden voor in Nederland. Het is een bijzondere casus en wij volgen de ontwikkelingen hierin. Zoals bekend kunnen wij in verband met onze wettelijke geheimhoudingsplicht nooit rechtstreeks reageren op individuele bedrijven of casussen. 

Als kijkers hun klachten of signalen willen delen met de AFM dan kunnen zij contact opnemen met ons Meldpunt Financiële Markten. In algemene zin kunnen dergelijke meldingen aanleiding zijn voor een gesprek met het betreffende bedrijf en/of een onderzoek. De AFM kan geen persoonlijke problemen oplossen. Hiervoor moet u, als u er met uw verzekeraar niet uitkomt, bij het Kifid zijn."

Reactie De Nederlandse Bank

"Met alle begrip voor de knelpunten die klanten kunnen hebben in het contact met verzekeraars en banken, is het voor DNB wettelijk niet toegestaan om in te gaan op de situatie bij individuele partijen onder haar toezicht. Het toezicht op de bedrijfsvoering ligt primair bij DNB en het toezicht op communicatie bij de AFM.

In zijn algemeenheid is het gebruikelijk dat DNB na de overdracht van een portefeuille van de ene naar de andere verzekeraar met de overnemende partij bespreekt hoe de overdracht verloopt. Onderdeel is of er klachten van polishouders zijn en zo ja, hoeveel en waar deze over gaan. Indien nodig kan DNB een verbeterplan opvragen, en bij problemen over de communicatie meldt DNB dit aan de AFM."