Onzinnige coronaregels bezorgen consument extra kosten en gebrekkige service

alleen-pinnen-coronamaatregelen-niet-oke_780.jpg

Wc's die dicht blijven, de klantenservice die niet bereikbaar is, winkeliers die contante betaling weigeren, de kapper en tandarts die extra kosten rekenen voor ontsmetting. En ga zo maar door. Niet alle coronaregels lijken even veel van doen te hebben met de bestrijding van het coronavirus. En juist wel met gemakzucht of zelfs het genereren van extra inkomsten… Radar riep mensen op dit soort regels te melden en ontving veel voorbeelden.

Waarom wordt contant geld op veel plekken blijvend in de ban gedaan, vragen veel mensen zich af. 'Terwijl allang is aangetoond dat cash geld geen rol speelt bij de besmetting', zo licht iemand de twijfel aan de maatregel toe. Een ander geeft aan dat er met twee maten gemeten wordt: 'Winkeliers met PIN-only omdat ze hun personeel willen beschermen tegen aanrakingen, terwijl ze wel elk product beetpakken om te scannen zonder handschoenen.'

Dichte wc spaart schoonmaakkosten uit

Ook gesloten wc's worden veel genoemd als onzinnige coronamaatregel: wanneer er minder wc's beschikbaar zijn, sta je met meer mensen te wachten en gebruiken meer mensen dezelfde wc. Hoe kan dat nu het besmettingsgevaar verminderen? Bovendien, zo geeft iemand aan: 'Als je de hygiëne gewoon op orde houdt in de wc en hem normaal schoonmaakt zoals je eigenlijk altijd zou moeten doen, zou je de wc gewoon moeten kunnen gebruiken.' Voor velen is het duidelijk: het scheelt gewoon schoonmaakkosten.

Hotel laat gasten wc schoonmaken

'Het hotel stuurde bericht dat onze kamer tijdens ons verblijf van 5 dagen niet wordt schoongemaakt i.v.m. corona. Ik heb gemaild of ik dan zelf wc eend moest meenemen. Ik kan schoonmaakmiddelen krijgen maar moet inderdaad zelf poetsen. Voor schone badhanddoeken kan ik naar de receptie. Ik heb reuma, thuis hulp. Ik heb onze korte vakantie daar geannuleerd.'

Niet meer tot in de keuken bezorgd

Veel mensen ervaren een gebrek aan service. Wifi die om onduidelijke redenen niet meer in gebruik is. AH die de boodschappen tot aan de voordeur bezorgt: 'Niet in de gang, niet in de keuken. Terwijl hier makkelijk afstand is te houden.' Bij een ander wordt vanwege corona de nieuwe droger niet op de plaats gezet, en de oude ook niet meegenomen. Ook in de horeca wordt op sommige plekken niet meer aan tafel bezorgd, maar moet je je bestelling (voor dezelfde prijs) zelf gaan halen.

Voordeelpas wordt niet gescand

'Je kunt bij de bouwmarkt "vanwege Corona" je voordeelpas niet meer gebruiken. Dat ding wordt gescand dus die hoeft de persoon aan de kassa niet eens aan te pakken! gewoon een ordinaire bezuiniging dus.'

Onbereikbaar voor lastige vragen

Ook op de openingstijden en bereikbaarheid van winkels en organisaties wordt beknibbeld. Zo melden meerdere mensen dat de apotheek opeens dicht is in de middag: 'Zogenaamd voor extra schoonmaak, maar er is niemand aanwezig die schoonmaakt.' Ook Gamma heeft openingstijden gekort, laat iemand weten die zich afvraagt: 'Wat heeft dit nu met corona te maken, zo krijg je juist meer mensen tegelijk in je winkel.' Een ander vermoedt een dubbele agenda bij het gesloten houden van het kantoor van de woningcorporatie: 'Het kantoor is nog steeds gesloten. Komt erg goed uit omdat er veel reuring is over onderhoud en de sloop van 23 woningen (waaronder de mijne) waar we geen duidelijkheid over krijgen.'

Lange levertijden en geen geld terug

Ook niet-fysiek zijn veel bedrijven minder goed te bereiken. "Vanwege de uitbraak Covid 19 zijn wij helaas moeilijk telefonisch bereikbaar", las iemand in brieven van de Belastingdienst en de gemeente: 'Lijkt mij puur machtsvertoon of luiheid.' Meerdere mensen melden webshops waar verzending langer op zich laat wachten: 'onzinnige verschuiling achter lange levertijd wegens corona, hogere rekeningen voor dezelfde diensten als voorheen', en klantenservices die niet of beperkt bereikbaar zijn: 'Het terugbetalen van een geannuleerde bestelling, werd keer op keer uitgesteld en afgeschoven op onder andere corona. Dit werd steeds per e-mail gemeld als ik naar mijn geld vroeg.'

Allergisch? Eigen lunchtrommel mee naar KLM

'KLM serveert mijn vriendin (met een glutenallergie) geen glutenvrije maaltijd', laat iemand weten. 'Ze moet zelf maar wat mee nemen van huis als ze denkt trek te krijgen op een vlucht van 9 uren.' KLM zegt hierover: ‘Het uitserveren van speciale maaltijden betekent dat het cabinepersoneel vaker door de cabine moet lopen. Dat willen we vanuit de veiligheid van passagiers en medewerkers niet, vandaar dat we voorlopig geen speciale maaltijden serveren.'

Extra betalen, voor wat precies?

Sommige coronaregels betekenen een prijsverhoging die niet altijd even terecht lijkt. 'Bij de kapper moet je verplicht eerst je haren laten wassen terwijl ik dat van tevoren altijd thuis deed. Kosten: €.2,50.' Ook de tandarts wordt door meerdere mensen genoemd: 'Peroxide spoelen voor iedereen voor je de tandartsstoel instapt. Kosten voor per persoon 4,50!' De pedicure, die altijd al handschoenen en een mondkapje draagt, rekent nu 2 euro per behandeling extra, omdat de inkoop duurder is geworden.

Dat er enorme winstmarges op mondkapjes worden berekend, dat voelt de consument zelf ook in de portemonnee. Net als coronatesten 'die niet deugen maar wel veel geld kosten', en handgel die bij flink wordt verdund: 'zet dan niets neer, dat is tenminste duidelijk.' Ook de winkelmandjesplicht staat sommigen tegen: 'zogenaamd om hoeveelheid klanten te reguleren, in werkelijkheid staat er een grote hoeveelheid mandjes die, als ze allemaal tegelijk in gebruik zouden zijn, een overvolle winkel zouden betekenen... Het is alleen maar een extra bron van besmetting om verplicht een, doorgaans smerig, mandje te pakken'

Geannuleerde reis nog steeds te boeken

'Mijn schoonouders hebben een reis geboekt, die werd binnen 2 weken geannuleerd alvorens wel het volledige bedrag te laten betalen. De geannuleerde reis bleek nog dagen boekbaar na ontvangst van de annulering. Dit ruikt naar verbetering van de liquide positie.'