Ook problemen met slimme meters die nú geplaatst worden?

slimmemeter-watnu-14-01-2019-780.jpg

Als je een (nieuwe) slimme meter krijgt: kun je er dan vanuit gaan dat die dan goede metingen verricht? Radar zet op een rijtje hoe het nu zit met de slimme apparaatjes.

Milene schrijft op het Radar Forum: 'In maart 2017 berichtte Radar dat er meer dan 850.000 slimme meters zijn die verkeerde metingen zouden kunnen geven. Er is toen een lijst online gezet met de meters die onbetrouwbaar zouden zijn. Zijn er mogelijk ook problemen met meters die nu geplaatst worden, of alleen met die 850.000 die al geplaatst waren? Je zou denken dat de verdachte type meters niet meer geplaatst worden, dus dat het nu geen probleem meer is de nieuwe meter te laten plaatsen. Ik heb onlangs een brief gekregen en twijfel wat ik zal doen. Wat is de stand van zaken?'

Wat is er ook alweer gebeurd?

De Universiteit van Twente deed in maart 2017 onderzoek naar de slimme meters en constateerde toen dat bepaalde elektronische energiemeters een tot wel 582 procent te hoog verbruik kunnen aangeven. De universiteit kwam met een lijst van tien meters die mogelijk meer verbruik meten.

Netbeheer Nederland besloot naar aanleiding van dat onderzoek zelf te controleren hoe het zit met het hogere verbruik en stelde dat het bij de apparaatjes niet zozeer gaat om technische afwijkingen, maar eerder om verwarring bij de meterbezitters zelf. Oorzaken die Netbeheer Nederland onder meer noemt: 'Stijgende kosten' door plaatsing slimme meter in winterseizoen, meterstanden in voorgaande jaren waren geschat en: de oude (vervangen) meter gaf verkeerde standen door.

Lees meer: Problemen met de slimme meter of met de niet-zo-slimme consument?

Wat is een slimme meter?

Een slimme meter is een gas- of elektriciteitsmeter die in tegenstelling tot een analoge meter op afstand uitgelezen kan worden.

Je krijgt een slimme meter: wat nu?

Terugkomend op de vraag van forumgebruiker Milene: worden de meters die destijds uit het onderzoek door de Universiteit van Twente naar voren kwamen als onbetrouwbaar, nog altijd geplaatst bij consumenten? De woordvoerder van Netbeheer Nederland zegt dat deze meters niet meer geïnstalleerd worden.

Twijfel je over de installatie van een slimme meter? Je mag het apparaatje weigeren. Je houdt dan je huidige meter, of je krijgt een digitale meter zonder communicatiemodule. Je moet dan nog wel zelf je meterstanden doorgeven. Als je later toch voor het slimme apparaatje kiest, mag de netbeheerder daar kosten voor rekenen.

Lees ook: Slimme meter weigeren: mag dat?

En wat als je al een slimme meter hebt?

  • Heb je al een slimme meter, maar twijfel je over de betrouwbaarheid van de metingen? Je kunt het apparaat uitzetten. Dat betekent dat je netbeheerder je gebruiksoverzicht niet op afstand kan uitlezen
  • Check bij het Nibud wat vergelijkbare huishoudens verbruiken
  • Ligt jouw verbruik (veel) hoger? Kijk dan of de verhoging te maken kan hebben met veranderingen in je gezinssamenstelling, of je nieuwe of juist hele oude apparaten gebruikt, of je  'grootverbruikers' als elektrische boilers, vijverpompen of waterbedden in huis hebt. (Bij MilieuCentraal vind je nog meer voorbeelden van energieslurpers)
  • Kun je je energieverbruik nog steeds niet verklaren? Neem dan contact op met je energieleverancier, die kan je helpen nauwkeuriger te controleren waar het verbruik vandaan komt. Weet je nog steeds niet waar de verhoging vandaan komt? Dan kun je via de netbeheerder een gespecialiseerde doormeting laten doen. Wil je weten met wie je contact moet opnemen? Kijk dan hier.
  • Wil je een melding maken van onjuiste metingen? Dan dat kan hier.

Andere aandachtspunten die Netbeheer Nederland consumenten geeft

  • Geef je de juiste standen door? Kijk je op de juiste meter?
  • Heb je geschatte meterstanden op de jaarafrekening staan?
  •  Verbruik je wel echt meer dan voorgaande jaren?
  • Zijn de tarieven veranderd?
  • Over welke periode wordt de jaarnota berekend?
  • Wanneer is de laatste keer dat de meterstand is opgenomen? En wat is er sindsdien veranderd?
  • Heb je over een jaar gemeten, en niet alleen over de winterperiode?

Lees meer bij Netbeheerders Nederland

Afgekeurde energiemeters

Het kan zijn dat je meter wordt afgekeurd, de metereigenaar moet dan contact met je opnemen om die om te wisselen. Afgekeurde exemplaren moeten binnen anderhalf jaar worden vervangen. Bekijk een overzicht van de afgekeurde energiemeters. Lees ook de informatie over het (af)keuren en vervangen van de oude meter. Een lijst met afgekeurde warmtemeters is nog niet beschikbaar.

Wil je op de hoogte blijven van het al het nieuws over slimme meters, en heb je de Radarapp geïnstalleerd? Klik dan hieronder op het plusje bij 'slimme meter'.

Meer over