Op 303 treinstations geen assistentie mogelijk voor mensen in een rolstoel

Volgens het VN-verdrag Handicap moet het openbaar vervoer ook voor mensen met een beperking toegankelijk zijn. Toch is dit in Nederland niet goed geregeld.

Je bent met een rolstoel afhankelijk van assistentie bij zowel het binnengaan als het verlaten van de meeste treinen. Op ruim 300 stations is deze assistentie niet mogelijk vanwege het ontbreken van verrijdbare bruggen.

Volgens Martijn van Helvert van het CDA wordt de toegang eerder slechter dan beter. De bruggen zijn verouderd of vernield.

Robert du Pon is afhankelijk van een rolstoel en scootmobiel en wordt vaak de dupe van een station zonder assistentieverlening. Hierdoor was hij te laat voor het laatste afscheid van zijn schoonmoeder en moest hij een baan in Breukelen afslaan.

De Nederlandse Spoorwegen laat weten dat er van de 410 stations, bij 107 assistentie wordt verleend. Voor 2025 moeten nog 45 andere stations van assistentie worden voorzien. De NS heeft op zijn site een overzicht van rolstoelvriendelijke stations staan.

Volgens het Ministerie van Infrastructuur en Milieu is het streven in 2020 negentig procent van alle reizen van en naar een zelfstandig toegankelijk station gemaakt kan worden. In 2030 moeten alle stations in Nederland zelfstandig toegankelijk zijn.

Manifest voor beter toegankelijke stations

Voor mensen die afhankelijk zijn van deze (verrijdbare) bruggen en assistentie blijft het dus wachten. De beweging Wij Staan Op! spannen zich in om de positie van mensen met een handicap te verbeteren en hebben een manifest opgesteld.

Op de website wijstaanop.nl kun je een handtekening zetten om deze jong volwassenen te helpen, zodat ook zij kunnen reizen en werken.

Forumreacties

27
  • Door Radar

In het VN-verdrag Handicap staat dat mensen met een beperking ook gebruik moeten kunnen maken van het openbaar vervoer. Dat klinkt logisch, maar toch is dit in Nederland niet zo goed geregeld als je zou denken. Je bent met een rolstoel afhankelijk van assistentie bij zowel het binnengaan als het verlaten van de meeste treinen. Op ruim 300 stations is deze assistentie niet mogelijk vanwege het ontbreken van verrijdbare bruggen. Maandag 13 februari 2017 in Radar, om 20:30 uur bij AVROTROS op NPO 1

  • Door perryut

het voorbeeld van die meneer in de uitzending uit Gouda is zielig, maar volslagen nonsens. - als je van Gouda naar het St. Franciscus wilt moet je niet naar Rotterdam Noord gaan, maar naar Rotterdam Centraal. Bij Centraal rijd je zonder hulp tram 25 in, bij het ziekenhuis rijd je zonder hulp de tram uit en ga je met de lift van de tramhalte naar beneden, of met de hellingbaan. En je rijdt zo het ziekenhuis in. - als je vanaf Rotterdam Centraal met je scootmobiel op eigen kracht naar het ziekenhuis wilt rijden, kom je helemaal niet door de binnenstad, ook al beweert meneer van wel. Dus meneer is blijkbaar ook nog flink verkeerd gereden. Wiens schuld is dat? Dus: lekker makkelijk om anderen de schuld te geven van je eigen onoplettendheid en Radar doet geen check, maar vult daar graag de uitzending mee. Nepnieuws dus.

  • Door perryut

Op meer dan 100 treinstations is het prima geregeld. Rotterdam Noord is typisch een van die stations die geen prioriteit hoeven te hebben want op de nabijgelegen stations Alexander en Centraal is wel hulp aanwezig, alle metrostations in Rotterdam zijn zonder hulp toegankelijk, evenals het merendeel van de tramhaltes. Dus heel Rotterdam is inmiddels goed bereikbaar. Zonder dat je je batterijen leeg hoeft te rijden. Maar als ik snel naar een op sterven liggend familielid zou moeten, zou ik een taxi nemen.