OpMaat Hypotheek

De Rabobank OpMaat-hypotheek is een hypotheek 'op maat' omdat je als klant zelf kunt kiezen voor een deel sparen en een deel beleggen. Op die manier spreid je de risico's. In het voorlichtingsmateriaal beweert de Rabobank zelfs dat je geen risico loopt op je spaardeel. In de praktijk blijkt wat anders.

In 2007 besteden wij in een uitzending reeds aandacht aan de OpMaat-hypotheek van de Rabobank. Daarin maken we kennis met het echtpaar Root-Patist.

Meneer en mevrouw sluiten in 1998 een OpMaat-hypotheek af. De Rabobank spiegelt hen voor dat ze met de door hun gekozen vorm in dertig jaar tijd 162.000 euro kapitaal zullen opbouwen. En dat met een 'defensief risicoprofiel', ofwel een laag risico.

In 2007 blijkt dit al niet te kloppen. Er ontbreekt zelfs geld uit het spaargedeelte. Inmiddels zou hier 9.779,58 euro in moeten zitten, maar in werkelijkheid zit hier maar 7458,68 euro in. De Rabobank heeft 2320,90 euro ongevraagd uit de spaarpot gehaald om de tegenvallende beleggingen te compenseren.

Want wat gebeurt er? De overlijdensrisicoverzekering wordt niet gewoon betaald met een maandelijkse premie, maar wordt betaald uit de rendementen van de beleggingen. En als die beleggingen tegenvallen dan wordt de premie automatisch hoger. Het gevolg is dat de beleggingspot helemaal leeg raakt. Er wordt dan geld uit het spaargedeelte gehaald. Dit heeft nooit in de folders gestaan en is ook niet duidelijk terug te vinden in de algemene voorwaarden.

Meneer en mevrouw Root-Patist, die bij het afsluiten een voorbeeldkapitaal kregen voorgespiegeld van 162.000 euro, krijgen vijf jaar na het afsluiten een overzicht van Interpolis, het toenmalige dochterbedrijf van de Rabobank. Hier brengt de bank haar hypotheken onder. Uit dit overzicht blijkt dat de verwachtingen op z'n zachtst gezegd flink zijn bijgesteld. Zowel de historische als de pessimistische waardeverwachtingen staan op 0,00 euro. Dat betekent dus dertig jaar lang premie betalen en uiteindelijk geen cent kunnen aflossen.Leegelopen spaargedeelte, waardeopbouw nul

Het is duidelijk. De hypotheek die de Rabobank verstrekt heeft zou geen risico opleveren, maar de werkelijkheid is anders. Het spaargedeelte loopt leeg en de totale waardeopbouw kan zelfs nul zijn. En dan te bedenken dat de OpMaat-hypotheek in ieder geval voor een groot deel bedoeld is om de hypotheek af te betalen.

We hebben meneer Root en mevrouw Patist uitgenodigd om in de studio aanwezig te zijn, maar ze durfden niet te komen. Ze zijn bang om iets te zeggen dat het proces met de Rabobank misschien frustreert. Wat we wel weten is dat ze inmiddels zijn overgestapt naar een andere bank. Hiervoor heeft de Rabobank hen zelfs een boete gegeven van maar liefst 3.469,93 euro. En de Rabobank heeft niks terugbetaald van de schade die het echtpaar heeft opgelopen: de 2.300 euro die in hun spaartegoed is verdampt.Case: Evert-Jan Aartsen

In onze uitzending van twee jaar geleden is ook Evert-Jan Aarsten aanwezig. Hij is eveneens een OpMaat-klant en destijds al overgestapt naar een andere bank. Bij hem is 4.200 euro verdwenen uit zijn spaarpot. Die heeft hij nog niet teruggekregen. 'De Rabobank heeft mij in een brief laten weten dat de Rabobank niets fout heeft gedaan. Ombudsman Wabeke heeft dat tegen de Rabobank gezegd. En Wabeke heeft in een brief aan mij laten weten dat ook hij niet kan bemiddelen omdat ik geen klant meer ben bij de Rabobank,' aldus meneer Aartsen.

Meneer Aartsen is lid van Stichting Woekerpolisclaim. Zijn geval dient als één van de voorbeeldzaken voor de Stichting. Hij wacht al twee jaar vol spanning af wat er gaat gebeuren.Case: Theo Roukens

Dat geldt ook voor Theo Roukens. Hij is ook te zien in onze vorige uitzending. Hij stond toen op een verlies van 967,77 euro. Tot vorige week woensdag was hij nog OpMaat-klant. We rekenen voor hem uit wat het slado van zijn spaardeel nu is en of hij nog meer geld heeft verloren. En helaas: er zou 15.875,63 euro in het spaargedeelte moeten zitten, maar er zit 14.088,67 euro in. Er ontbreekt dus 1.786,96 euro. In twee jaar tijd is zijn verlies dus bijna verdubbeld.

Vorige week woensdag heeft hij de hypotheek overgesloten naar een andere bank. Hij was er klaar mee. Roukens: 'Twee jaar geleden, vlak na jullie uitzending, heeft de Rabobank contact met me opgenomen. Een adviseur wilde graag een afspraak met me maken. Ik zei dat ik dat ook wel wilde, maar wel met een advocaat erbij. Ik heb daarna nooit meer wat gehoord.'

De Rabobank heeft nog wel een boeterente van 900 euro in rekening gebracht omdat meneer Roukens zijn hypotheek heeft overgesloten voor het aflopen van de rentevaste periode.Case: Peter Kouwen

Peter Kouwen heeft in 2003 een OpMaat-hypotheek afgesloten. Hij en zijn vriendin kozen voor de veilige variant: 30% beleggen en 70% sparen. Ook voor hem hebben we uitgerekend hoe hij er nu voor staat.

Meneer Kouwen heeft nu 28.095,12 euro in het spaargedeelte van zijn OpMaat-hypotheek. Inclusief 5,6% zou hij nu 30.288,52 euro in zijn spaargedeelte moeten hebben. Er onbreekt dus 2.193,40 euro uit het spaargedeelte.

De Rabobank heeft meneer Kouwen nooit benaderd. Wel is hij lid van Stichting Woekerpolisclaim, maar hoe de zaken er voorstaan, is hem onbekend.Rabobank wil niet in gesprek met Woekerpolisclaim

We zijn nu dus twee jaar verder. De Rabobank is haar OpMaat-klanten niet tegemoet gekomen. En wat doet de Stichting Woekerpolisclaim? We vragen het Guido Kruithof van Stichting Woekerpolisclaim. Kruithof: 'In de eerste brochures hebben ze aangeven dat er absoluut geen vermogensrisico is. Later hebben ze dat aangepast. Maar als je dat aangeeft, dan moet je dat ook waarmaken. Een bank moet daar hel helder en transparant over zijn. Ik vind dat de Rabobank die mensen dan ook dat spaardeel volledig moet compenseren.'

Dat de Rabobank klanten niet heeft voorgelicht over de risico's die je als klant kunt lopen op je spaardeel in je OpMaat-hypotheek is voor Stichting Woekerpoliscalim duidelijk. Keer op keer is door de Stichting een gesprek aangevraagd met de Rabobank. Al twee jaar lang zonder resultaat. Kruithof: 'We hebben meerdere malen getracht om met ze in gesprek te komen, daar hebben ze niet op gereageerd of aangeven dat ze daar geen behoefte aan hadden, omdat ze alles individueel wilden regelen.'

Het individuele regelen van de Rabobank heeft duidelijk niets opgeleverd. In mei van dit jaar heeft de Stichting Woekerpolisclaim een enqu\'eate gehouden onder 4000 mensen met een Opmaat Hypotheek. Hieruit blijkt dat 85% vindt dat de bank onvoldoende heeft gereageerd. En daarvan heeft 44% procent geen nieuw voorstel gekregen. Van de klanten die al een nieuw voorstel hebben gekregen, heeft 78% van de Rabobank het verzoek gekregen om meer premie te storten. De Rabobank heeft deze enquete naast zich neergelegd.

'Eigenlijk is ons het meeste opgevallen de weigering van Rabo om met ons in contact te treden,' aldus Kruithof van Stichting Woekerpoliclaim. De stichting heeft de hoop gevestigd op de Ombudsman Financi\'eble Dienstverlening, Jan Wolter Wabeke. Maar ook dat heeft nog niets opgeleverd. Kruithof: 'We zijn op zich ook een beetje verbaasd dat de Ombudsman zo lang op zich laat wachten. Het schijnt dat de Rabobank meerdere malen uitstel heeft gevraagd in de procedure. Maar het reglement van de Ombudsman voorziet er in dat hij binnen 6 maanden een uitspraak doet en dat is niet gebeurd. Want de eerste klachten zijn al in augustus 2008 bij hem neergelegd. Dan zou je de conclusie kunnen trekken dat de Ombudsman zich niet aan het reglement houdt.'Woekerpolisclaim: nog steeds geen gang naar de rechter

De Ombudsman wil in ons programma geen commentaar geven, omdat hij zegt dat niet te mogen doen zolang partijen nog met elkaar in gesprek zijn. Wel heeft de adviseur van dhr. Wabeke laten weten dat ze op dit acht zaken in behandeling hebben en dat er in december een uitspraak zal komen. Stichting Woekerpolisclaim heeft meerdere malen gezegd naar de rechter te zullen stappen. Zo ook in onze uitzending twee jaar geleden. Daar zei voorzitter Jeroen Wendelgelst dat als er binnen drie maanden niks zou gebeuren ze de gang naar de rechter zeker niet zouden uitsluiten. Maar er is nog niks gebeurd. Kruithof: 'Ik denk dat het aangeeft dat de stichting het belangrijk vindt om te kijken hoe we via overleg tot een oplossing kunnen komen, want een procedure bij de rechter vergt veel tijd en levert lang niet altijd de beste oplossing voor een klant. Dus leek een overleg de aangewezen manier. Maar het houdt ergens een keer op.'

26 november is er een eerste gesprek tussen de Rabobank en de Ombudsman. Advocaat Jeroen Wendelgelst mag daar, namens individuele OpMaat-klanten, bij aanwezig zijn. 'Daarna zal de Ombudsman een uitspraak moeten doen rondom de OpMaat Hypotheek en dan kunnen wij weer verder,' aldus Guido Kruithof.Rabobank ontkent klachten

Waar veel verzekeraars en banken al een toezegging tot compensatie hebben gedaan in de woekerpolisaffaire, heeft de Rabobank nog geen stap gezet. Kruithof: 'In tegenstelling tot andere partijen weigert de Rabobank gewoon ieder commentaar. De Rabobank zegt dat er geen klachten zijn, maar wij hebben inmiddels aangetoond dat die er wel degelijk zijn. En ondanks dat blijft men gewoon weigeren om naar oplossingen te zoeken.'

Uiteraard hebben wij de Rabobank uitgenodigd een reactie te geven in de studio. Ze wilde helaas niet komen. Als reden geeft zij de gesprekken die gaande zijn met de Ombudsman Financiële Dienstverlening. Zodra die een uitspraak heeft gedaan, zijn ze wél bereid om te komen.Lees de volledige reactie van de Rabobank

De Rabobank heeft zo'n 200.000 OpMaat-hypotheken afgesloten. De Stichting Woekerpolisclaim heeft 12.500 leden met een Opmaat hypotheek. Dat zijn allemaal klanten die dachten te sparen in hun OpMaat-hypotheek, maar die hun spaardeel alleen maar hebben zien slinken. Al twee jaar houdt de Rabobank de boot af.Hoe de uitspraak van de Ombudsman volgens Radar moet luiden

TROS Radar kijkt uit naar de uitspraak van de Ombudsman. Volgens ons zou deze op het volgende moeten neerkomen:

- Als bank moet je garantie geven voor het spaargedeelte

- Het spaarrendement dat is verdwenen, moet worden wordt teruggeven aan de klant

- Als bank mag je de klanten niet tussentijds vragen om bijstortingen, of opzadelen met een stijging van de maandlasten

- Als bank mag je geen boete rekenen als de klant overstapt naar een andere hypotheekaanbieder.

U kunt zich nog steeds aanmelden bij Stichting Woekerpolisclaim als u een OpMaat-hypotheek heeft. Dat kan via www.woekerpolisclaim.nl. Aanmelding kost eenmalig 29 euro.

Wij houden de ontwikkelingen voor u in de gaten.