OrthoRelief levert verkeerde schoenen of helemaal niets, webshop belooft snelle oplossing

Orthorelief

Wees alert op de webshop OrthoRelief. Het regent namelijk klachten over het bedrijf dat orthopedische schoenen verkoopt. Radar spoorde een medeverantwoordelijke op. Hij belooft dat de problemen op korte termijn worden opgelost.

Goedkoop ogende schoenen

Onder meer Daniël Dootjes nam contact met ons op. Hij kocht de schoenen omdat hij in de detailhandel werkt en de hele dag staat.  In tegenstelling tot de vele klachten op Trustpilot, ontving hij de schoenen wel. Maar tot zijn verbazing kreeg hij een heel ander, goedkoper ogend product dan hij had besteld. 

“Ik heb ze nog niet retour gestuurd, want er moet eerst contact opgenomen worden met het bedrijf”, zegt Daniël. “Dat heb ik op verschillende manieren geprobeerd, maar er wordt nergens op gereageerd.”

Echtvsnep
De bestelde schoenen (boven) en de schoenen die Danny heeft ontvangen (onder).

Helemaal uit China

Aan het etiket kan Daniël zien dat het pakket uit China komt. Dat wijst erop dat hij de schoenen heeft gekocht bij een dropshipper. Die laten goedkoop geproduceerde producten rechtstreeks leveren aan klanten. Wie een pakket wil retourneren naar China, is al snel tientallen euro’s kwijt. 

Daniël heeft aangifte gedaan bij de politie. “Die liet weten ook klachten te krijgen, maar dat de aangifte waarschijnlijk niet veel zin heeft. Dropshippers zijn nogal lastig aan te pakken.”

ACM: 'Ook wij krijgen meldingen'

“Wij krijgen momenteel veel meldingen over dropshippers”, laat een woordvoerder van de Autoriteit Consument en Markt (ACM) aan Radar weten. “Ook over deze partij hebben wij meldingen ontvangen.”

Volgens de ACM is het daarom belangrijk dat consumenten, voordat zij hun bestelling plaatsen, de website te checken. “Zeker als het gaat om een webshop waar zij nog niet eerder een aankoop hebben gedaan.”

Als het om een groter aankoopbedrag gaat, is het ook belangrijk om te kiezen voor achteraf of verzekerd betalen. “Bij dit soort websites is het vaak heel lastig om contact te krijgen en je geld terug te krijgen.

Daarom is het belangrijk om deze problemen te voorkomen door de webshop vooraf te checken”, benadrukt de woordvoerder.

Werkschoenen voor gehandicapte zoon 

Ook Will Kranenburg kocht schoenen bij OrthoRelief. Dat voor haar gehandicapte zoon, die op een kinderboerderij werkt en stevige schoenen nodig had. 

“Ik googelde op werkschoenen en toen kwam ik leuke werkschoenen tegen”, zegt ze. “Ik dacht: ‘Aardige prijs, laat ik die maar gelijk bestellen en betalen.’”

Ze heeft via de mail contact gehad met het bedrijf. Er werd beloofd dat er een zending aan zou komen, maar ze heeft nog niks ontvangen. “Ik heb inmiddels maar ergens anders schoenen gekocht.”

Bedrijf belooft oplossing binnen maand

Maar wie zit achter het bedrijf? Na een zoektocht is Radar terechtgekomen bij Dennis, van wie de achternaam bekend is bij de redactie. Hij zegt de marketing te doen voor het bedrijf, dat eigenlijk in Hong Kong gevestigd is.

Het bedrijf achter OrthoRelief is Bagatell media limited, dat in verschillende landen orthopedische schoenen verkoopt. Om in Nederland te kunnen adverteren op Google, zijn Nederlandse gegevens nodig. Dennis leent zich daarvoor en krijgt daarvoor betaald.

Einde samenwerking

Hij reageert geschrokken en zegt de samenwerking te stoppen. “Ik ben zelf dropshipper en zou het heel erg vinden als mensen hun producten niet krijgen”, zegt Dennis. Hij belooft dat de problemen binnen een maand zijn opgelost. 

OrthoRelief biedt excuses aan op hun website en zegt langer nodig te hebben om de schoenen te leveren. Mensen die problemen hebben, kunnen mailen met [email protected].

Ben jij gedupeerd en is je probleem na een maand nog steeds niet opgelost? Neem dan vooral contact met Radar op.

Orthorelief
Het bericht op de website van OrthoRelief.