Oud-polishouders failliet Conservatrix in grote onzekerheid over hun geld
Voormalig polishouders van de failliet verklaarde verzekeraar Conservatrix vallen van de regen in de drup. Na de overname van Waard Verzekeringen begin dit jaar dachten zij weer aanspraak te maken op hun geld, maar contact met de verzekeraar lijkt bijna onmogelijk. Het resultaat: 41.000 oud-polishouders zitten opnieuw in grote onzekerheid.
Hoe zat het ook alweer met Conservatrix?
We gaan eerst even terug in de tijd: hoe zat het ook alweer? In 2014 vindt De Nederlandse Bank (DNB) dat verzekeraar Conservatrix te weinig geld in kas heeft. Vanaf 2015 mag de verzekeraar daarom geen nieuwe verzekeringen meer afsluiten. De eigenaren, de gebroeders Hennie, zoeken een koper voor hun bedrijf. Die vinden zij bij de Amerikaanse miljardair Greg Lindbergh.
Volgens DNB is deze overname echter te riskant. Ze keuren in 2015 de verkoop af. DNB onteigent in mei 2017 Conservatrix en draagt het bedrijf voor een euro over aan tóch weer die Lindbergh. Die belooft te investeren in het bedrijf. Hiermee komt Conservatrix in een veilige haven, zegt de DNB.
Maar dan volgt iets opmerkelijks: de man die Conservatrix heeft gekocht voor 1 euro wordt in oktober 2018 verdacht van omkoping en oplichting. Hij wordt veroordeeld en belandt in 2020 achter de tralies. De financiële afspraken die zijn gemaakt voor Conservatrix komen te vervallen. Het bedrijf voldoet niet meer aan de wettelijke eisen en de verzekeraar vraagt faillissement aan.
Als een bank omvalt, krijgen klanten 100.000 euro. Als een verzekeraar omvalt, krijgen we niets. Wetgeving die voor een financieel vangnet zorgt als een verzekeraar failliet is, is stilletjes door de overheid afgeschaft.
Contact blijkt onmogelijk
Maar daar is Waard Verzekeringen die de verzekeringsportefeuille van Conservatrix overneemt. Hoop voor de polishouders, maar dat verandert snel wanneer het onmogelijk blijkt contact te krijgen. Polishouders hebben geen idee wat de financiële status is van hun polissen en of zijn überhaupt hun geld nog terugzien. Tijd voor antwoorden: Fons gaat bij de verzekeraar langs.
CEO Lorens Kirchner van Waard Verzekeringen geeft aan dat zij overvallen worden door de ontzettende toename aan vragen en klachten. De verzekeraar komt er nog niet aan toe per direct iedereen te informeren. “Ik kan ook alleen maar verzekeren dat iedereen, die bij ons een polis heeft, dat die polis veilig is.”
Kirchner verzekert ons dat het geld van alle klanten uitgekeerd wordt en dat er geen enkele reden is om daaraan te twijfelen. “Dat is wat ik kan beloven”, zegt hij.
Lees hier de reacties van toezichthouders DNB en de Autoriteit Financiele Markt (AFM).