Oude auto's (Achtergrond)
De gemeente Amsterdam is van plan om een milieuzone voor personenauto's in te voeren. Dat betekent dat oude auto's en auto's die rijden op diesel, maar geen roetfilter hebben de stad niet meer in mogen. Maar is het nou echt zo dat oude auto's meer vervuilen dan nieuwe auto's? TROS Radar nam de proef op de som.PlannenDe milieuzone is een onderdeel van een plan om de luchtkwaliteit in Amsterdam te verbeteren. Dit plan heet Voorrang voor een gezonde stad en omvat een breed scala aan maatregelen. Concreet betekent het instellen van een milieuzone dat oude auto's (van voor 1992) en auto's die rijden op diesel maar geen roetfilter hebben het kerngebied van de hoofdstad niet meer in mogen.
Het kerngebied is het gedeelte van Amsterdam binnen de ringweg A10 met uitzondering van Amsterdam Noord. De gemeente schat dat in Amsterdam zo'n 20.000 mensen in dit gebied een oude auto hebben. Daarnaast gaat deze regel ook gelden voor mensen die met de auto Amsterdam komen bezoeken. Het stadsbestuur hoopt deze maatregel halverwege 2009 in te kunnen voeren.
De kwaliteit van de lucht in de hoofdstad voldoet niet aan de Europese normen en verbetering is dus nodig voor de gezondheid van Amsterdammers. Daarnaast is de slechte luchtkwaliteit een belemmering voor de ontwikkeling van de stad. Als de normen niet gehaald worden, moeten grote bouwprojecten, zoals de ontwikkeling van de Zuidas, worden gestaakt totdat de luchtkwaliteit verbeterd is.
Om de Europese normen te halen, zal de uitstoot van fijnstof (PM10) en van stikstofdioxine (NO2) moeten worden teruggebracht. Het verkeer levert een belangrijke bijdrage aan de uitstoot van deze stoffen.Vervuilend?
Om te onderzoeken of de uitstoot van oude auto's inderdaad zoveel vervuilender is dan van auto's van na 1992, heeft TROS Radar de uitstoot van een aantal oude en nieuwe auto's vergeleken. Er is daarbij gekeken naar de uitstoot van PM2,5 (hele kleine fijnstofdeeltjes) en naar stikstofoxide en stikstofdioxide.
In het plan Voorrang voor een gezonde stad heeft de gemeente het over het gehalte PM10 (fijnstof). PM10 deeltjes zijn groter dan PM2,5 deeltjes. Radar heeft gekozen voor het meten van PM2,5, omdat het meten van PM10 en PM2,5 op dezelfde manier gebeurt. Daarnaast zijn fijnstofdeeltjes PM2,5 nog schadelijker voor de gezondheid, omdat deze dieper doordringen in de longen.
TROS Radar heeft de uitstoot van een Peugeot 205 uit 1991 vergeleken met een Peugeot 205 uit 1998. Ook is een Nissan Sunny uit 1991 vergeleken met een Nissan Sunny uit 1994. We hebben een Kia Carnival uit 2002 doorgemeten, deze auto rijdt op diesel en we hebben een 2CV, een Eend, uit 1987 getest. Tot slot nemen we een zeer moderne auto, een splinternieuwe LandRover. U kunt de uitslagen van deze meting in het filmpje bekijken, of hier klikken voor een overzicht van de testresultaten.
Wat blijkt, de grens van 1992 is niet altijd een duidelijke scheidingslijn. Auto's van voor 1992 zijn niet veel vervuilende dan auto's van na 1992. Er wordt dus op oneerlijke gronden een onderscheid gemaakt.
Ook voor bezitters van een diesel, waar dus volgens de plannen van de gemeente een roetfilter op zou moeten, zijn de plannen niet altijd even makkelijk uitvoerbaar. Zo is voor bijvoorbeeld de KIA Carnival 2.9 TDI uit het filmpje en voor de Audi A4 automaat 1.9 TDI, waar de garagehouder in het filmpje het over heeft, geen roetfilter beschikbaar. Dat zou dus betekenen dat ook deze relatief nieuwe auto's niet meer in het kerngebied mogen rijden en daarmee dus waardeloos worden voor de eigenaren.
De Eend uit het filmpje is een vervuilende auto. Het zou voor de luchtvervuiling dus beter zijn als deze auto uit de stad zou verdwijnen. Deze Eend is geen oldtimer, de auto is uit 1987, en dus zou een eventuele uitzondering voor oldtimers ook niet op deze auto van toepassing zijn. Ook hier is dus sprake van een oneerlijke situatie. Waarom moet deze Eend de stad uit, terwijl een Eend die net zo vervuilend is en vier jaar ouder (en dus een oldtimer) wel mag blijven.Subsidie
De gemeente stelt subsidie beschikbaar voor de mensen die door dit plan gedupeerd worden. Deze subsidie wordt sloopsubsidie genoemd. Dat betekent dat mensen die hun auto laten slopen, omdat deze te oud is of omdat er geen roetfilter op geplaatst kan worden, een compensatie krijgen.
Mensen die hun diesel laten slopen kunnen rekenen op een subsidie van 1000 euro. Voor bezitters van een personenauto van voor 1992 stelt de gemeente een subsidie van 500 euro beschikbaar. Voorwaarde voor deze laatste subsidie is dat mensen een auto kopen die na 1997 is geproduceerd.
De gemeente Amsterdam heeft in de plannen geld opgenomen voor subsidie voor een beperkt aantal gedupeerden. Dat betekent dus dat lang niet alle mensen die getroffen worden door deze maatregel aanspraak kunnen maken op compensatie. De gemeente Amsterdam houdt rekening met subsidie voor 5800 personenauto's op benzine of LPG en 1000 dieselpersonenauto's.
Naast het feit dat niet alle gedupeerden aanspraak kunnen maken op de sloopsubsidie, is de hoogte van het bedrag ontoereikend. Voor 500 euro zal het moeilijk zijn om een auto van na 1997 aan te schaffen. De gemeente jaagt de gedupeerden met dit voorstel dus alsnog op kosten.
Ook de ANWB is het niet eens met dit onderdeel van het plan. De organisatie voor autobezitters prijst de gemeente Amsterdan dat zij proberen de luchtvervuiling in de hoofdstad proberen terug te dringen. Op onderdeel van het instellen van een milieuzone voor personenauto's heeft de ANWB echter wel een aantal opmerkingen. De zienswijze van de ANWB kunt u hier lezen.LinksGemeente AmsterdamMinisterie van VROM dossier roetfilters RIVM (dossier fijnstof)