Outletcenters floreren tijdens recessie

De financiële crisis heeft de drie grote outletcenters in Nederland nog niet in zijn greep. ,,Je kunt zeggen dat we garen spinnen bij de crisis'', zegt Marc Bauwens, general manager van Designer Outlet Roermond. ,,Mensen zoeken de betere prijzen op.''

Outletcenters bieden oude collecties kleding, schoenen en accessoires aan voor een scherpe prijs. Het gaat om partijen die in gewone winkels niet meer kunnen worden verkocht, omdat de nieuwe collectie zich al aandient. Winkels krijgen tegenwoordig meerdere keren per jaar nieuwe collecties binnen.

In Designer Outlet Roermond (open sinds november 2001, 113 winkels) is het bezoekersaantal sinds oktober 2008 met 12 procent gestegen. De omzet per bezoeker is gelijk gebleven. ,,Al moet ik zeggen dat de verbetering van de wegenstructuur rond Roermond hier deels ook mee te maken heeft'', bekent Bauwens.

Bataviastad is het oudste outletcenter van Nederland (open sinds september 2001) en bevat 104 winkels. ,,We hebben iets minder bezoekers getrokken dan we hadden verwacht, maar we zien wel een omzetstijging. De mensen die komen, komen echt om te shoppen'', aldus marketingmanager Natalia de Smalen.

De omzetstijging is volgens De Smalen een combinatie van factoren. ,,Enerzijds komen er prijsbewuste consumenten en anderzijds heeft het te maken met de herpositionering van Bataviastad door onder meer uitbreiding en campagnes.''

Rosada in Roosendaal is nog relatief nieuw (open sinds november 2006, 56 winkels). Het centrum signaleert een stijging van het aantal bezoekers en meer omzet, ook al in de eerste weken van dit jaar ten opzichte van 2008. ,,Dat is een logische stijgende lijn bij een opstartend outletcenter'', vertelt manager Martina Hundt. ,,Ik kan nu niet zeggen dat we door de crisis meer bezoekers trekken, maar mensen geven in elk geval niet minder uit.''

Toch blijven de woordvoerders voorzichtig. ,,We hebben de tijd mee, maar we moeten maar zien of we deze stijgende lijn kunnen aanhouden'', aldus De Smalen. ,,Mij hoor je niet zeggen dat we immuun blijven voor de crisis'', zegt ook Bauwens. ,,Als het werkloosheidscijfer verder stijgt, kan dat een negatieve invloed hebben. Dan houden veel mensen toch de hand op de knip.''

Hundt denkt dat de recessie nog een positief gevolg heeft voor de klant, namelijk dat de kleding die in de outletcenters wordt aangeboden, nog goedkoper wordt. ,,Hoe minder mensen kopen in de gewone winkels, hoe meer stukken er in de outlet terechtkomen. Dat heeft invloed op de prijzen.''

Bron: ANP