OV-chipkaart
Radar ontvangt dagelijks klachten over de ov-chipkaart. De grootste ergernissen ontstaan bij het in- en uitchecken. Hier gaat het vaak mis: poortjes of kaartlezers werken niet, er is een storing of door drukte kunnen reizigers de kaartlezer niet bereiken. Dit kost de reiziger veel geld - tenzij hij het terugvraagt. Als u dat niet weet, dan bent u zeker niet de enige, zo wijst onze Testpanelenquete uit.
De vervoersmaatschappijen brengen bedragen in rekening voor het niet-uitchecken. Bij de bus-, tram en metrolijnen is dit 4 euro. De NS incasseert 10 euro als u een abonnement heeft. Heeft u dit niet, dan betaalt u 20 euro.
U kunt deze bedragen terugkrijgen. Dit is alleen bij weinig reizigers bekend. Wat nog minder reizigers weten is dat u ook uw geld kunt terugvragen als u zélf bent vergeten uit te checken. Enquête
Radar hield een enquête die door 30.000 Testpanelleden is ingevuld. Hiervan heeft 40% een ov-chipkaart en reist 73 % weleens op saldo. Ruim 30% van deze reizigers geeft aan het uitchecken weleens te (zijn) vergeten. 60% hiervan vraagt het geld hiervoor niet terug. Een reden hiervoor is dat mensen niet weten dat zij geld terug kunnen vragen wanneer zij zijn vergeten uit te checken (30%). Daarnaast geeft bijna 51% van de ondervraagden aan dat de informatie over geld terug vragen moeilijk te vinden is.Hoe kan het dat reizigers hier zo weinig over weten?
Wij vergeleken de websites van grootste vervoersbedrijven in Nederland. Hierbij hebben we gekeken naar de beschikbare informatie over het terugvragen van je geld en de manier waarop dit kan. Dit leverde het volgende schema op:
Vervoerder
Restitutie
Kosten
Informatie over vergeten uit te checken?
Connection
Formulier op website uitprinten en opsturen
Kosten voor frankering
Nee
ArrivaOnline een formulier invullenGratisJa
GVB
Online een formulier invullen
Gratis
Ja
HTMFormulier op website uitprinten en opsturenGratis via antwoordnummerNee
Qbuzz
Formulier op website uitprinten en opsturen
Kosten voor frankering
Nee
SyntusVia persoonlijke inlog op de siteGratisJa
NS
Via telefoonnummer klantenservice
0,10 cent p/m
Nee
Via telefoonnummer klantenservicelokaal tariefJa
RET
Formulier op website uitprinten en opsturen
Kosten voor frankering
Nee
Te zien is dat de NS en Veolia de enige vervoerders zijn waar het bellen naar een servicenummer noodzakelijk is om een aanvraag voor restitutie te doen. Dit servicenummer is niet gratis, het kost 0.10ct per minuut (NS) of bellen tegen lokaal tarief (Veolia).
De andere vervoersbedrijven bieden de mogelijkheid online een formulier in te vullen en te versturen of tonen een formulier dat kan worden uitgeprint en opgestuurd. Helaas is dit niet altijd kosteloos: zo moet je bij de RET, Qbuzz en Connexxion een postzegel op de brief doen, terwijl het bij HTM naar een antwoordnummer kan worden gestuurd.
Wat verder opvalt, is dat niet alle sites vermelden dat vergeten uit te checken ook een reden is om restitutie aan te vragen. 5 van de 9 grote vervoersbedrijven meldt dit niet op haar website.
De Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer, Rover, trok over deze gang van zaken in augustus van dit jaar aan de bel. Vervoersbedrijven verdienen, zo schrijft Rover, miljoenen aan reizigers die vergeten uit te checken en het geld hiervoor niet terugvragen. Rover wil dat er landelijke voorschriften komen voor restitutie wanneer de reiziger vergeet uit te checken met de ov-chipkaart.
Het gehele artikel vindt u onderaan deze pagina.
In oktober 2010 is oud burgemeester van Maastricht Gerd Leers aangesteld als voorzitter van een commissie die de knelpunten met de ov-chipkaart in beeld moet brengen. Hij is aangesteld door minister Camiel Eurlings, die vindt dat '...de ov-chipkaart het reizen voor mensen niet moeilijker maar makkelijker moet maken.'