Overheid gaat DigiD-inlog via sms uitfaseren, gebruiker moet overstappen op app

digid-uitfasering-sms-28032021.jpg

Het zal op termijn niet meer mogelijk zijn om in te loggen met je DigiD via een toegangscode per sms. De overheid wil deze vorm van tweestapsverificatie uitfaseren, en wil dat mensen gaan inloggen via de DigiD-app of met 'een andere private oplossing', zoals een authenticatie-app die niet van de overheid is.

Inloggen met je DigiD, bijvoorbeeld bij MijnOverheid, moet via een tweestapsverificatie. Dit betekent dat je een extra toegangscode nodig hebt naast je gebruikersnaam en wachtwoord. Deze code krijg je per sms, of je kunt ervoor kiezen om in te loggen via de DigiD-app. En die eerste optie gaat de overheid dus op termijn uitfaseren, zo laat demissionair staatssecretaris Knops (Binnenlandse Zaken) weten in een kamerbrief.

Je hoeft je geen zorgen te maken dat je al op korte termijn moet overstappen op een app als je nog gebruikmaakt van de inlog via sms. 'Om ervoor te zorgen dat zoveel mogelijk mensen op een simpele manier mee kunnen doen en tegelijkertijd de veiligheid te waarborgen, zal de uitfasering nog zeker drie jaar in beslag nemen', zegt een woordvoerder van het ministerie van Binnenlandse Zaken tegen Radar.

'Zeker weten dat informatie aan juiste persoon wordt verstrekt'

Waarom gaat de overheid de inlog met sms uitfaseren? Dat heeft te maken met de digitalisering van onze samenleving. 'Het is belangrijk dat digitale inlogmiddelen aan strenge veiligheidseisen voldoen. Hierdoor weten we zeker dat de juiste informatie aan de juiste persoon wordt verstrekt', stelt de woordvoerder van het ministerie van Binnenlandse Zaken. 

De woordvoerder legt uit dat door de ontwikkelingen in techniek van belang is dat iedereen veilig bij zijn gegevens kan, wat inhoudt dat er strengere beveiliging vereist is. 'Dat betekent dat de lagere niveaus moeten worden uitgefaseerd.' Tweestapsverificatie via sms wordt als minder veilig gezien, omdat de code langer geldig is en soms zichtbaar is zonder dat de telefoon is ontgrendeld. 

Wat als je de app niet kunt downloaden?

Er is natuurlijk een groep mensen die geen smartphone heeft en geen gebruik kan maken van die hogere veiligheidsniveaus. In 2018 had zo'n dertien procent van de Nederlandse bevolking tussen de 16 en 75 jaar geen smartphone. 'We kunnen en mogen deze mensen niet uitsluiten van de digitale dienstverlening van de overheid. Deze groep is veelal geholpen met een goede en veilige machtigingsvoorziening.'

Er wordt dus gezocht naar oplossingen voor de groep mensen die de app niet kunnen of willen downloaden, wat ook een van de redenen is dat de uitfasering nog wel even zal duren. 

Wat als je digitaal niet vaardig bent?

Knops stelt in de Kamerbrief dat het voor de meeste burgers een simpele overgang is. 'Maar er zijn altijd mensen voor wie dergelijke veranderingen wel lastig zijn. Belangrijk bij al deze ontwikkelingen is dus speciale aandacht voor die groep van mensen in Nederland die niet over voldoende digitale vaardigheden beschikt om dit gemakkelijk te regelen', zegt Knops. 

Het is afwachten wat precies deze 'speciale aandacht' in gaat houden. 'Het mag niet zo zijn dat een ontwikkeling naar een hoger veiligheidsniveau leidt tot uitsluiting van een groep mensen', verzekert Knops. 

De DigiD-app activeren en gebruiken, dat doe je zo

Maak jij nog geen gebruik van de DigiD-app? Radar legt je in onderstaand artikel uit hoe je de app moet downloaden en activeren, en hoe je de app vervolgens kunt gebruiken om in te loggen.

DigiD-app activeren en gebruiken