Overstap naar OVpay: waarom de OV-chipkaart nog niet verdwenen is

Ov Chipkaart

Sinds juni vorig jaar kun je het Nederlandse openbaar vervoer gebruiken met enkel je betaalpas of mobiel. Een OV-chipkaart is daardoor niet meer nodig. Tenzij je met korting wilt reizen of een abonnement bij een vervoerder hebt. Daarom gebruiken miljoenen mensen nog de fysieke OV-chipkaart. Waarom is dat nog steeds zo?

Radar sprak met Gerbrant Corbee, woordvoerder van OVpay, een gezamenlijk initiatief van alle Nederlandse openbaarvervoerbedrijven en Translink. Hij vertelt over de overgang van de oude OV-chipkaart naar een OVpay, waarbij je kunt inchecken met je betaalpas. En straks ook met de nieuwe OV-pas.

Wat is de OV-pas?

“De OV-chipkaart bestaat al sinds 2007. De techniek ervan is aan vervanging toe. Het maakt daarom plaats voor OVpay, het nieuwe in– en uitchecken in het OV. Met OVpay kun je in- en uitchecken met een betaalpas of creditcard; en de nieuwe OV-pas. OVpay gebruikt de techniek van het internationale bankverkeer, maar biedt reizigers ook de keuze hoe ze willen betalen,” vertelt de woordvoerder.

Maar het gaat niet alleen om de techniek. De woordvoerder vertelt dat OVpay, anders dan de OV-chipkaart, sterk op de klant gericht is.

“We testen alle nieuwe functies en service, en stellen die pas beschikbaar voor gebruik als we zeker dat alles simpel en soepel werkt. Als we het voor mensen met een beperking of minder digitaalvaardigen begrijpelijk maken, dan is het voor iedereen soepel en simpel,” aldus de woordvoerder.

Gefaseerd invoeren van de OV-pas

Nadat de werking van OVpay uitgebreid was getest, is het in- en uitchecken gefaseerd ingevoerd. Woordvoerder Gerbrant Coelee vertelt dat de ervaringen van klanten verwerkt kunnen worden en verbeteringen steeds worden aangebracht. 

Het systeem werd eerst ingevoerd in Lelystad en daarna regio voor regio. In juni 2023 werd het in heel Nederland mogelijk om met je betaalpas te reizen. Iedere keer werden verbeteringen aangebracht.

“En soms moesten mensen ook wennen. Niet alles is altijd oplosbaar. Bijvoorbeeld het gegeven dat ze de kaart waarmee ze willen betalen, los voor de kaartlezer moeten houden. Meer dan klanten daarop wijzen konden we niet; wel konden we het proces om dit te herstellen zo simpel mogelijk maken.”

40 procent van reizigers checkt in met betaalpas

Steeds meer mensen reizen door te betalen met hun betaalpas, legt woordvoerder Gerbrant Coelee uit.

“Veertig procent van de mensen die in- en uitchecken, doet dat met een betaalpas. Dat is 16 procent van alle transacties in het OV. Vooral de anonieme OV-chipkaart wordt steeds minder gebruikt. Mensen van wie de OV-chipkaart binnenkort verloopt hoeven en niet zo vaak met het OV gaan, hoeven dus niet per se een nieuwe OV-chipkaart te kopen.“

Het zit hem al een beetje in de naam betaalpas. Die is te gebruiken als een betaaltransactie plaatsvindt. Als je reist met een abonnement betaal je maandelijks de rekening aan het OV-bedrijf. Er vindt dus bij het inchecken geen transactie plaats. Daarom gebruiken die reizigers straks de OV-pas, of als fysieke pas, of op hun mobiel.

Zo koppel je korting aan je betaalpas

Sinds 11 juli is het mogelijk leeftijdskorting te koppelen aan de betaalpas, waardoor kinderen van 4 t/m 11 jaar en mensen van 65 jaar en ouder gebruik kunnen maken van 34 procent korting in bus, tram en metro. In de provincie Noord-Brabant geldt deze korting ook voor jongeren van 12 t/m 18 jaar. 

Wil je ook van deze korting gebruikmaken? Nu kun je je betaalpas nog koppelen via de OVpay app, straks ook via de website. 

Wil je liever anoniem een kaartje halen, of een pas blijven gebruiken waar je saldo aan kunt koppelen? Ook dat blijft mogelijk in het nieuwe systeem.

Waar blijft de nieuwe OV-pas?

De nieuwe OV-pas wordt volgens de huidige planning pas vanaf eind 2025 gefaseerd geïntroduceerd. De grote overstap moet dan in 2026 plaatsvinden. 

“Er zijn ruim 14 miljoen actieve OV-chipkaarten in omloop. Dat zijn ruim 14 miljoen mensen die op een andere manier gaan betalen. Als je dat gecontroleerd en beheerst wilt doen, moet je eerst de betaalvorm introduceren. Daarom zijn we begonnen met de betaalpas – daarna volgt de introductie van de OV-pas,” legt de woordvoerder uit.

Moet je betalen voor de OV-pas?

Reizigers die een abonnement bij de NS hebben, krijgen een nieuwe OV-pas toegestuurd. Dat geldt ook voor studenten met een studentenreisproduct. Reizigers die dit allebei niet hebben, kunnen tegen die tijd op de website van OVpay kiezen wat zij het liefst gebruiken: een betaalpas of een OV-pas.

De adviesprijs van de nieuwe OV-pas is vastgesteld op de volgende bedragen:

  • 6 euro voor een fysieke pas
  • 3 euro voor een digitale pas