Pakketje uit China valt tegen? 85% neemt niet de moeite om te retourneren
Het gebeurt tegenwoordig op grote schaal: goedkope producten over laten komen uit China via webshops als AliExpress of Wish. Maar als zo'n product na maanden eindelijk op je deurmat valt en het niet naar wens is, stuur je het dan weer terug? Uit een poll onder 1274 respondenten blijkt dat van de mensen die weleens bestellen uit China, 85 procent de producten niet (altijd) retourneert als deze niet naar wens zijn. 65 procent geeft zelfs aan de bestelling nooit terug te sturen. Wat gebeurt er vervolgens met al die onnodige producten?
Van alle deelnemers bestelt 80 procent weleens iets uit China. Van die groep stuurt slechts 15 procent altijd zijn of haar pakketje terug als het niet bevalt. Maar het overgrote deel stuurt de producten niet terug: 85 procent van de mensen die weleens iets uit China bestelt, retourneert het product niet (altijd) als het niet naar wens is. 'Als het om een klein bedrag gaat, vind ik het de moeite en rompslomp niet waard', verwoordt iemand een houding die vaker voor lijkt te komen.
Hoge retourneerkosten
De retourneerkosten lijken het grootste probleem te vormen. Zo betaal je bij PostNL minimaal €29,30 om je pakket met Track & Trace te versturen naar China en ten minste €11 zonder Track & Trace. Bij DHL betaal je minimaal €24 om post naar China te versturen.
Ik moest €27 betalen om een product van €2,70 terug te sturen. Ik heb mijn verlies toen maar gewoon genomen
Het is begrijpelijk dat je het product niet terugstuurt als dit je meer kost dan je terug zou krijgen. De mensen die zeggen hun producten (soms) terug te sturen, 35 procent, geven vaak aan dat het van de prijs afhangt. 'Boven de €20 retourneer ik wel, daaronder niet', is een grens van een deelnemer.
AliExpress heeft overigens een optie voor gratis retourneren. Het verschilt alleen per verkoper of je hier gebruik van kunt maken.
Terugsturen is gewoon te veel gedoe
Mensen blijken het ook simpelweg te veel moeite te vinden om hun pakketje terug te sturen. 'Het is gewoon te veel gedoe. Eerst achter retouradres aan, formulier printen, inpakken, wegbrengen en dan nog maanden wachten.'
Opgelost zonder retourneren
Er zijn ook redelijk wat respondenten die aangeven een nieuw product of geld terug te krijgen, zonder dat ze hiervoor de oorspronkelijke bestelling hoeven te retourneren.
Zo zeggen mensen dat je, door bij de verkoper aan te geven dat je niet tevreden bent, in veel gevallen gewoon geholpen wordt.
Meestal als het niet goed of stuk is, of als de maat niet klopt, dan krijg je je geld terug en mag je het artikel vaak ook nog houden
Wat doe je met al die onnodige producten?
De meeste mensen sturen de producten dus niet terug. Ook als ze deze helemaal niet gaan gebruiken. Op zich begrijpelijk, als je een veelvoud van het aankoopbedrag moet betalen voor de retourzending. Toch is dit nogal zonde als je bedenkt dat al die producten gemaakt en verscheept moeten worden, en vervolgens in de prullenbak belanden. Denk dus van te voren goed na of dat product precies is wat je wilt.
Het kan natuurlijk altijd gebeuren dat het tegenvalt. 'Ik kijk dan altijd of er iemand in mijn omgeving is die ik er nog blij mee kan maken', geeft iemand als oplossing om verspilling tegen te gaan. Je kunt bijvoorbeeld ook kijken of de plaatselijke kringloopwinkel, iemand in een facebookgroep of op Marktplaats er wat aan heeft.
Ook meedoen aan onze onderzoeken?
Wil je ook je meningen en ervaringen delen? Meld je dan gratis aan voor het Radar Testpanel!