Pakketpuntenprobleem - reactie DHL

dhl-logo-reactie-item-pakketpunten-780.jpg

Radar heeft DHL gevraagd om een reactie op het televisie-item over het pakketpuntenprobleem (in de uitzending van 9 maart 2020). Die reactie lees je hieronder.

'DHL heeft een groeiend aantal, op het moment zo'n 3.000, servicepunten; het grootste deel in de vorm van een servicebalie bij een fysieke winkel en daarnaast in de vorm van buurtpunten (bij mensen aan huis) en in de vorm van pakketkluizen (DHL werkt met de vervoerder-onafhankelijke aanbieders van deze locker-diensten en heeft recent zijn bestaande DHL-lockers aan een van deze partijen overgedragen en daarmee vervoerder onafhankelijk gemaakt). De contracten van DHL met servicepunthouders zijn niet-exclusief; dat wil zeggen dat zij ook voor andere vervoerders kunnen optreden als servicepunt. In het verleden heeft ook DHL een exclusiviteitsclausule gehad, maar we hebben ondernemers daar nooit aan gehouden; je ziet daarom genoeg punten die naast DHL ook bijvoorbeeld DPD op UPS hebben.

Wij vinden, in het belang van consument en ondernemer, exclusiviteit een verkeerd instrument. Als naast DHL ook de tweede grote speler in de pakketmarkt zou afzien van exclusiviteit ontstaat meteen een gezondere marktsituatie. Op het moment dat een servicepunthouder ervoor zou kiezen om de twee grootste vervoerders te vertegenwoordigen is er automatisch sprake van een white-label situatie. De twee grootste vervoerders in de pakketmarkt (PostNL en DHL) bezorgen immers meer dan 90% van alle pakketten in Nederland. Als daarmee servicepunten ook weer aantrekkelijker worden zullen ook meer ondernemers een dergelijke service willen bieden.

Wat betreft de drukte op servicepunten. De markt groeit inderdaad hard. En ondanks het feit dat DHL ook nog eens harder groeit dan de markt, kunnen onze punten de hoeveelheid pakjes goed verwerken. Grote drukte op bepaalde, bijvoorbeeld extreem centraal gelegen pakketpunten kan verklaard worden door frictie tussen deze snelle groei en het opvangen ervan middels het vinden en optuigen van nieuwe servicepunten. En natuurlijk hebben de pakketpunten in de decembermaand, naast de extra drukte voor de rest van hun activiteiten, te maken met een piek, maar dat is ook de dynamiek van deze markt.'