Pakketpuntenprobleem - reactie PostNL

PostNL_09.03.2020.jpg

Radar heeft PostNL gevraagd om een reactie op het televisie-item over het pakketpuntenprobleem (in de uitzending van 9 maart 2020). Die reactie lees je hieronder.

'Het aantal PostNL-punten in Nederland neemt juist toe. PostNL heeft het grootste en fijnmazigste netwerk: momenteel hebben we ruim 3.400 PostNL-punten én 121 pakket- en briefautomaten verspreid over Nederland. We hebben in 2019 150 nieuwe PostNL-locaties geopend en verwachten dit jaar ongeveer 500 nieuwe PostNL-punten te openen, vooral in gebieden waar dit nodig is qua volumes. (Op  basis van data voorspellen we de verwachte volumes per postcodegebied een jaar vooruit, zodat we ons netwerk van PostNL-punten hierop kunnen inrichten.) We merken wel dat het in de drukstbezette gebieden – vaak stadscentra van grote steden – lastiger wordt, iedere vierkant meter is hier gewenst. Tot op heden lukt het ons nog altijd de juiste locaties te vinden. Dat is ontzettend fijn voor de consument, die het ophalen of wegbrengen van een pakket graag combineert met boodschappen doen. Tegelijkertijd is het een voordeel voor retailers dat een PostNL-punt voor meer traffic zorgt: meer klanten in de winkel van de retailer en dus meer omzet.
 
We weten dat een deel van de pakketpunten in Nederland het heel erg druk heeft.​We nemen verschillende maatregelen om eventuele drukte terug te dringen of te spreiden, zoals:

  • We breiden dus continu het aantal PostNL-punten uit.
  • Als we zien dat een PostNL-punt vol driegt te raken, dan spreiden we de pakketten naar andere punten. (Hierdoor kan het dus gebeuren dat je je pakketje niet bij je vertrouwde pakketpunt kunt afhalen, maar bij een punt in de buurt.)
  • Pakketten liggen nog maar 7 dagen bij een retailer om opgehaald te worden, was 14 dagen, en dat zorgt voor meer capaciteit.
  • We richten de processen steeds slimmer in waardoor het aantal handelingen voor medewerkers op een pakket minder wordt. Een voorbeeld: bij legitimatie moest een scan gemaakt worden én de naam worden ingevoerd, nu is alleen de scan voldoende.
  • We kijken steeds meer naar zelfservicemogelijkheden om de retailers waarmee we samenwerken te helpen. Denk aan bovengenoemde pakket- en briefautomaat of zogenoemde scan&go’s, waarmee je het pakket dat je wilt versturen zelf kunt scannen (mits voorgemeld) en verzenden. We verwachten eind dit jaar in zo’n 300 retailers een scan&go te hebben.
  • Sinds eind vorig jaar kun je in het hele land een verzendklaar retourpakket meegeven aan een pakketbezorger die bij je aan de deur komt. Dan hoef je het pakket dus niet af te geven op een PostNL-locatie.'