Parkeerbedrijf ParkFly betaalt schade van 740 euro niet
Bij parkeerbedrijf ParkFly kan je je auto parkeren als je op vakantie gaat en vliegt vanaf Schiphol. Lekker makkelijk en veilig zou je denken, want het terrein is bewaakt en overdekt volgens ParkFly. Als je bij terugkomst schade ontdekt aan je auto geeft ParkFly niet meer thuis.
Dat overkwam Ans Kleine Schaars en haar familie. Zij maakte vorig jaar gebruik van ParkFly tijdens een vakantie en betaalde zo'n zestig euro om dertien dagen haar auto te parkeren. De familie Kleine Schaars werd met een busje naar de luchthaven gebracht alwaar de vakantie kon beginnen. Bij terugkomst stond de auto klaar op het parkeerterrein van ParkFly in Aalsmeer. Ans constateerde direct dat er schade was ontstaan in de periode dat de auto bij ParkFly geparkeerd stond.
Onofficieel schadeformulier
Medewerker Peter constateerde de schade ook en zei dat het 'verse schade was'. Samen werd er een schadeformulier ingevuld. Het was een eigen schadeformulier en niet een officieel Europees Schadeformulier. Peter tekende de schade op het formulier en gaf aan het formulier door te geven aan de baas. Er kon geen kopie gemaakt worden van het schadeformulier aangezien 'er geen kopieerapparaat was'. Peter gaf aan dat alles geregeld zou worden.
740 euro schade
Ans nam contact op met haar autoverzekering, AON. Die raadde aan een officieel schadeformulier in te vullen en ParkFly aansprakelijk te stellen. Daarnaast moest de schade vastgesteld worden en dat gebeurde bij een garage. Totale schade: 740 euro. Ans stuurt het schadeformulier naar ParkFly en krijgt een standaardreactie terug dat het doorgestuurd wordt naar de back-office. Na dat mailtje wordt er niet meer gereageerd op de zaak. De telefoniste verwijst naar de baas van ParkFly, Jan Koster. Volgens Ans was Koster vaak niet aanwezig of niet bereikbaar.
Rechtsbijstandverzekering
Aangezien Ans niet verder komt bij ParkFly neemt ze op 17 augustus 2016 contact op met Univé waar ze haar rechtsbijstandverzekering heeft. Doordat ParkFly het officiële schadeformulier van Ans niet ondertekend heeft is rechtsbijstand de logische volgende stap. Univé neemt contact op met ParkFly en ParkFly reageert dat het zich beroept op de eigen Algemene Voorwaarden. 'Verzekerde is met deze voorwaarden akkoord gegaan op het moment van ondertekenen van de opdrachtbevestiging. Mevrouw is verplicht om aan te tonen dat de schade door ParkFly is veroorzaakt.' Univé heeft begin maart het dossier van de familie Kleine Schaars gesloten 'omdat de bewijslast onvoldoende is en ParkFly niet verplicht is verdere medewerking te verlenen'. Univé heeft aangegeven het dossier opnieuw te openen nadar Radar contact heeft gehad met de verzekeraar.
Geen rondje
Daar zit het volgende probleem, want bij afgifte van de auto is er geen rondje om de auto gelopen. 'Daar was haast geen mogelijkheid voor. De chauffeur van het busje was vrij nukkig en hup hup, busje in', aldus Ans Kleine Schaars. Het rondje blijkt wel onderdeel te zijn van de standaardprocedure, blijkt uit een reactie van de telefoniste van ParkFly als we als consument bellen met het bedrijf.
Camerabeelden
ParkFly blijkt wel camerabeelden te hebben, blijkt uit een telefoontje naar het parkeerbedrijf. Alleen geven ze die niet vrij in de casus van Ans. Dan wordt het je als consument ook wel heel erg moeilijk gemaakt om aan bewijslast te komen, want de bewijslast die er is, wil ParkFly niet vrijgeven.
Oneerlijk
Dat is best wel oneerlijk, vindt Isa Kriens, jurist bij De Voorronde en specialist op het gebied van Algemene Voorwaarden. 'Ans moet iets bewijzen, maar het bewijs dat er is heeft ParkFly en dat wil ParkFly niet afgeven. Als ik de advocaat van Ans zou zijn zou ik bij de rechter afgifte van die camerabeelden vorderen.' Kriens vindt ook dat verzekeraar Univé zich er makkelijk vanaf maakt. 'Er bestaat ook nog een optie dat in een procedure waarin Ans schadevergoeding vordert van ParkFly, de rechter Ans als consument een handje helpt in haar bewijsplicht en aan ParkFly de opdracht geeft om de camerabeelden vrij te geven.'
Algemene voorwaarden onredelijk bezwarend
ParkFly sluit aansprakelijkheid uit in artikel 5.3 en 5.4 van haar Algemene Voorwaarden. Kriens vermoedt dat deze artikelen onredelijk bezwarend zijn. 'In dit geval moet ParkFly dus bewijzen waarom die bedingen niet onredelijk bezwarend zijn. Ik denk niet dat ze dat lukt.' Volgens Kriens is er sprake van een overeenkomst van bewaarneming. ParkFly is zich als bewaarnemer verplicht zich in te spannen voor een zorgvuldige bewaring en verplicht om de auto terug te geven. 'Bedingen in algemene voorwaarden die deze hoofdverplichtingen aantasten zullen op weinig bijval kunnen rekenen bij de rechter, oftewel: die zijn onredelijk bezwarend. Dan kan je die bedingen vernietigen en ParkFly aansprakelijk stellen, tenzij er sprake is van overmacht.' Dat is in dit geval niet zo. Kriens vindt de Algemene Voorwaarden van ParkFly een 'gedrocht' en zegt dat het melden van schade binnen een uur geen stand houdt bij de rechter.
Geen reactie van ParkFly
Helaas lukte het Radar niet om contact te krijgen met Jan Koster, eigenaar van Park Fly. Koster zou in het buitenland zitten.
Geen onderdeel van Schiphol
ParkFly opereert ook nog onder een andere naam, SchipholParkFly. Zowel ParkFly als SchipholParkFly zijn niet verbonden aan Schiphol. Je parkeert dus niet op officieel terrein van de luchthaven zelf. Schiphol bevestigt dat met deze tweet.
Oerwoud aan parkeerbedrijfjes
Het krioelt van de parkeerbedrijfjes rondom lands grootste luchthaven. Iedereen wil een graantje meepikken van de vele reizigers die met de auto naar Schiphol gaan. Naast zelf parkeren bij zo'n parkeerbedrijf in Aalsmeer, Lijnden of Hoofddorp is er ook valet parking optioneel bij de meeste bedrijven. Als je veilig wil parkeren op Schiphol is het verstandiger om dat op één van de vele parkeerterreinen van Schiphol zelf te doen. 'Vertrouwt u het niet, parkeer dan niet bij ons' is het advies van ParkFly.
Tips
Isa Kriens van De Voorronde heeft nog een aantal goede tips voor consumenten die toch gebruik willen maken van parkeerbedrijven als ParkFly:
- Maak foto's of een filmpje als je je auto afgeeft en ophaalt.
- Vul direct een officieel Europees Schadeformulier in als je schade constateert. Je kan ook het gesprek opnemen. Maak desnoods een foto van de verklaring van de medewerker.
- Leg gesprekken vast via e-mail.
- Google altijd een bedrijf voordat je ermee in zee gaat.