'Particulier belegt ook op basis van imago'

Particuliere beleggers laten zich bij de keuze voor aandelen niet alleen leiden door de winstverwachting, maar ook door het imago van het bedrijf. Dat blijkt uit onderzoek van de universiteit van Maastricht dat maandag bekend is gemaakt.

Uit het onderzoek blijkt onder meer dat beleggers bereid zijn in merken of bedrijven te investeren waar ze zelf affiniteit mee hebben, terwijl aandelen van een concurrerend bedrijf mogelijk lucratiever zijn. Ook het feit dat een bedrijf bijvoorbeeld Nederlands is, kan voor Nederlandse beleggers de doorslag geven om er aandelen van te kopen. Eventuele winsten vergroten dat effect.

Onderbewuste afwegingen

Volgens onderzoeker Arvid Hoffmann, die in het onderzoek samenwerkte met de universiteiten van New York en Helsinki, spelen dergelijke keuzes vooral in het onderbewuste. 'Zodra beleggers zich ervan bewust worden, keren ze terug naar wat de standaard economische theorieën van ze verwachten, namelijk dat ze zoveel mogelijk financiële winst proberen te behalen.'

Als voorbeeld noemt Hoffmann het aandeel Apple. 'Mensen die veel affiniteit hebben met de producten van Apple zijn bijvoorbeeld meer genegen om in dat bedrijf te beleggen. Zelfs als een aandeel van een concurrent in die sector meer potentie heeft.'

Bron: ANP