Pas op: mail over niet geleverd pakket is phishing

phishingmail_628.jpg

Er circuleren weer verschillende phishingmails die internetcriminelen gebruiken om naar persoonlijke informatie te hengelen. Waaronder een van PostNL waarin er beweerd wordt dat een pakket niet geleverd kon worden. Trap er niet in.

Internetcriminelen hopen dat lezers die deze phishingmail uit naam van ING krijgen op de link in het bericht klikken en even hun 'gegevens verifiëren'. Kantel het scherm van je mobiele telefoon om de volledige afbeelding te zien.

International Card Services

Een mail uit naam van International Card Services beweert een rekeningoverzicht te hebben van je ASN Creditcard. Er wordt wel even vriendelijk verzocht om een document te downloaden en instructies op te volgen.

ABN AMRO

Deze week circuleert er ook een phishingmail uit naam van ABN AMRO. Daarin wordt gratis een nieuwe betaalpas beloofd met de functie om contactloos te kunnen betalen. Daarvoor moet je wel even je persoonlijke informatie opgeven, waaronder je pincode, en je pinpas opsturen. Ze zijn er alleen nog niet over uit hoe ze ABN AMRO willen spellen.

PostNL

Ook uit naam van PostNL wordt er weer phishingmail verstuurd. Er wordt beweerd dat er een 'packet' niet geleverd kan worden omdat de ontvanger niet thuis is.

Hoe herken je phishing?

Soms valt het taalgebruik op, zoals bij de ABN AMRO-mail waar het vreemd is dat de naam van de bank telkens anders gespeld wordt. Maar als er een keer geen spelfouten in een mail staan wil dat zeker niet zeggen dat je de inhoud wel kunt vertrouwen. Lees hier meer over hoe je phishing herkent.

Meer over