Pas op voor deze phishingmail uit naam van Vodafone
'In de maand November 2014 heeft u het maandelijkse limiet van de databundel overschreden met 525MB' staat er in een mail uit naam van Vodafone. Het bericht is echter niet afkomstig van de provider, ga dus ook niet in op deze nep-aanmaning.
De betalingstermijn is volgens de mail al verstreken en de ontvanger loopt het risico op een 'gerechtelijke procedure'. Laat je niet bang maken: het gaat om een phishingbericht.
Een voorbeeld van de mail zie je hieronder. Lees je dit artikel op je telefoon? Kantel het scherm om de volledige afbeelding te bekijken.
Kenmerken van phishing
Klik niet zomaar op links in de mail, en laat vooral geen gegevens achter. Controleer eerst of het bericht afkomstig is van jouw provider (of bank) door te kijken naar het afzenderadres (in dit geval het dubieuze adres factuur3(at)vodfonte.com). Bij twijfel kun je altijd zelf contact opnemen met het bedrijf, gebruik daarvoor de gegevens van de officiële website. Meer over het herkennen van phishing lees je hier.
Let op: ook op Facebook proberen kwaadwillenden steeds vaker gegevens buit te maken. Een advertentie uit naam van McDonald's beloofde onlangs een cadeaukaart ter waarde van tweehonderd euro.
Problemen met dataregistratie Vodafone
Cybercriminelen spelen handig in op de recente problemen met dataregistratie van mobiel internet bij Vodafone. Veel klanten kregen hoge rekeningen omdat zij hun datalimiet hadden overschreden. Radar besteedde eerder aandacht aan dit mysterieuze dataverbruik.
Waarschuw je vrienden
Waarschuw je vrienden voor deze phishingmail door op een van de deel-knoppen hieronder te klikken.