Persbericht Consumentenbond
Consumentenbond eist verbod op omzeilen reclameregels. Teken petitie tegen dubieuze medicijnreclame.
De Consumentenbond start een petitie om reclames waarin de aandacht wordt gevestigd op bijvoorbeeld schimmelnagels aan banden te leggen. De petitie is een ultieme poging om minister Klink (Volksgezondheid) en de Tweede Kamer ervan te overtuigen dat er een verbod moet komen op deze zogeheten 'symptoomreclames'.
Aanleiding voor de actie is de uitzending van TROS Radar van maandag 31 augustus. Radar toont daarin aan dat farmaceutische bedrijven het verbod op reclame voor medicijnen op een dubieuze manier omzeilen. Consumenten kunnen de petitie tekenen op www.consumentenbond.nl/petitie.
De Consumentenbond pleit voor een verbod omdat symptoomreclame leidt tot onnodige medicalisering. Door de commercials op radio, tv en internet gaan mensen massaal met onschuldige problemen naar de dokter. Dat kost de medische wereld en de maatschappij als geheel veel geld en tijd. Die tijd kan beter besteed worden aan patiënten met acute problemen of aandoeningen.
Voor Consumentenbond-directeur Bart Combée is de maat vol: 'Een bezoek aan de dokter is lang niet altijd nodig. En als je écht last hebt van die schimmelnagel of van een overactieve blaas, dan ga je toch wel naar de huisarts. TV-commercials of andere vormen van reclame hebben daarin nul toegevoegde waarde. TROS Radar heeft met het zelfverzonnen middel tegen winderigheid het marketing-mechanisme achter de symptoomreclames heel duidelijk blootgelegd.'
'Besef dat het farmaceuten alleen te doen is om meer geld. Het is puur reclame, geen voorlichting. Ook is het vaak volstrekt onduidelijk wie de afzender is van zo'n reclame. Op zich logisch want het noemen van de bedrijfsnaam is niet toegestaan, maar zo wordt wel de indruk gewekt dat het om objectieve informatie gaat. En dat is niet het geval. Deze kwestie speelt al jaren, maar Den Haag en Brussel grijpen niet in. Er is sprake van een maas in de wet, die nu snel gedicht moet worden. We rekenen er daarom op dat veel mensen onze petitie tekenen en dat we hiermee de politiek wakker schudden', stelt Combée.
Reclame voor receptgeneesmiddelen is in Nederland bij wet verboden, maar symptoomreclame is een truc om dat verbod te omzeilen. Bedrijven noemen dan niet de naam van het middel, maar zeggen dat je met een bepaalde – vaak onschuldige – 'kwaal' naar de huisarts moet. Ondertussen hebben de bedrijven de huisartsen dan al bestookt met brieven en brochures over hun medicijn.
- via www.consumentenbond.nl/petitie
- middels een e-mail met daarin naam en woonplaats aan: [email protected]