background branding

Philips heeft nog geen oplossing voor risicovolle apneu-apparaten: 'We werken er hard aan'

15072021 Philips.jpeg

Philips heeft op dit moment nog geen oplossing voor de slaapaneu-apparatuur die het bedrijf wereldwijd terugroept wegens gezondheidsrisico's. 'We bieden onze excuses aan voor het ongemak en de bezorgdheid die is ontstaan onder patiënten door onze veiligheidsmelding op 14 juni 2021', aldus het elektronicaconcern.

Pr- en communicatiemanager health systems. Pieter de Meer, meldt dat er hard wordt gewerkt aan een oplossing met hun partners. 'We zijn in nauw contact met artsenverenigingen en thuiszorgleveranciers.'

DreamStation-apparaten in Nederland

Zoals Radar vorige maand al meldde wordt de DreamStation-apparatuur ook in Nederland veelvuldig gebruikt. Volgens een schatting van de ApneuVereniging gaat het om zeker tienduizenden Nederlanders. 'We gaan ervan uit dat er snel een oplossing komt', zei voorzitter Gerjan Heuver van de patiëntenvereniging toen. Je kunt de betreffende apparaten onderaan deze pagina vinden.

Gezondheidsrisico's

De gezondheidsrisico’s worden veroorzaakt door geluiddempend schuimrubber dat in de apparaten is verwerkt. Daarvan kunnen deeltjes loslaten die 'ingeslikt of ingeademd kunnen worden door de gebruiker'. Ook kunnen er chemische dampen van afkomen. Patiënten kunnen ook last krijgen van hoofdpijn, ademhalingsproblemen, irritaties en ontstekingen.

Klachten

Radar heeft de afgelopen tijd een aantal klachten binnengekregen over de afhandeling van de terugroepactie. 'Ik gebruik de Apneu DreamStation 1 van Philips. In de media werd ik op de hoogte gesteld van plotselinge risico's. Schuimdeeltjes kunnen in de luchtwegen terechtkomen. Ik ben ook direct gestopt met het gebruik, want ik heb niet alleen apneu maar ook COPD. Meerdere telefoontjes en mailtjes geven geen inzicht op reparatie of vervanging. De leverancier is met Philips in gesprek. Het levert niets op. Wat kan ik nu doen?', schrijft een radeloze patiënt.

Reactie Philips

Philips laat in reactie hierop het volgende weten: 'We verzoeken patiënten contact op te nemen met hun arts voordat ze hun voorgeschreven therapie veranderen of stoppen. Het is belangrijk dat patiënten samen met hun arts afwegen of de voordelen van het voortzetten van therapie met een apparaat zwaarder wegen dan de risico’s die genoemd worden in het veiligheidsbericht.'

De Meer vervolgt: 'Philips is een reparatie- en vervangingsprogramma gestart voor alle betrokken apparaten. Alle apparaten dienen hiervoor geregistreerd te worden. In Nederland zijn we hierover in continu contact met de verschillende thuiszorgleveranciers die onze producten distribueren. De leverancier onderhoudt contact met de patiënten. Wanneer patiënten nog niet door hun leverancier zijn benaderd, adviseren wij patiënten om zelf contact met de leverancier op te nemen. Je kunt de meest actuele informatie hier vinden.

Inspectie: 'Blijf apparaat gebruiken'

De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ), de Nederlandse Vereniging van Artsen voor Longziekten en Tuberculose (NVALT) en de Centra voor Thuisbeademing, melden dat mensen met apneu die een apparaat van Philips gebruiken om in hun slaap goed te blijven ademhalen, daar het beste gewoon mee door kunnen gaan.

'De gegevens die op dit moment bekend zijn, wijzen niet op schadelijke effecten op de lange termijn', melden de organisaties. 'Onmiddellijk stoppen met het apparaat zou voor alle gebruikers grote risico’s met zich kunnen meebrengen. Uit de gegevens van de fabrikant blijken er geen acute risico’s te zijn op gezondheidsschade', meldt de IGJ, die ook onafhankelijke deskundigen heeft geraadpleegd.

In een advies meldt de inspectie dat deeltjes van de geluiddempende foam die kunnen losschieten 'voor het overgrote deel' te groot zijn om in de longen te worden opgenomen. Als een deeltje loslaat, kan dat wel leiden tot een hoestbui.

Schadelijke langetermijneffecten kunnen nog niet worden uitgesloten

Hoewel de inspectie nu geen bewijs ziet voor schadelijke langetermijneffecten, kunnen die ook nog niet worden uitgesloten. Daarom moet Philips nader onderzoek doen. Verder is duidelijk dat enkele factoren die de problemen kunnen verergeren, zoals een hoge temperatuur of het gebruik van schoonmaakmiddelen waar ozon in zit, in Nederland 'hoogst waarschijnlijk niet aan de orde zijn'.

Vervangen of reparatie

Het elektronicaconcern liet in een eerder bericht al weten dat het bedrijf ernaar streeft de correctieve actie voor alle betrokken apparaten zo spoedig mogelijk uit te voeren. Wereldwijd zijn er drie tot vier miljoen betrokken apparaten die zo snel mogelijk gerepareerd of vervangen zullen worden.

'De eerste stap in het proces is het registreren van al deze apparaten. Een deel van de apparaten zal vervangen worden en het overige deel van de apparaten zal gerepareerd worden waarbij het geluiddempende schuim wordt vervangen door een ander schuim. Op dit moment werken we hard aan het beschikbaar maken van de reparatie-kits voor de verschillende producten. We streven er naar de vervanging en reparatie zo snel mogelijk te starten', aldus de manager.

Bron: Radar / ANP