Pilatesstudio’s leggen annuleringsboetes op: “Op grote schaal beboeten. Het is toch absurd”

Pilateslessen zijn tegenwoordig helemaal hip. Maar wie een les mist of te laat annuleert, betaalt vaak niet alleen het lesgeld, maar ook nog eens een boete. Is het wel redelijk dat pilatesstudio’s zulke strenge voorwaarden hanteren? En mag dat eigenlijk wel?
De hype rond pilates
Steeds meer mensen ruilen het standaard sportschoolabonnement in voor losse groepslessen, vooral pilates. Boeken kan op verschillende manieren: losse lessen, creditsystemen of een duur abonnement waarmee je onbeperkt kan deelnemen.
Goedkoop is het niet. Een losse pilatesles kost gemiddeld zo’n 25 euro. Wie kiest voor een onbeperkt abonnement betaalt vaak 200 euro of meer per maand. Voor een training van slechts 50 minuten is dat een flinke prijs.
Toch zitten de lessen helemaal vol en zijn er zelfs wachtrijen. Wat maakt het zo aantrekkelijk? Een pilates-ganger vertelt: “Je gaat in vijftig minuten helemaal kapot, maar dat maakt het juist een goede training om fit te worden. En de luxe die er bij komt kijken is natuurlijk ook prettig.” Een ander vult aan: “Het geeft gewoon resultaat: je traint al je spieren in zo’n lesje en je wordt er ook nog leniger van.”
Annulering boete of no-show boete
Meld je je te laat af of kom je niet opdagen, dan ben je het geld van je pilateslesje kwijt. Dat is ergens begrijpelijk, want als er geen vervanger gevonden kan worden, loopt de studio inkomsten mis, en bij een no-show helemaal. Maar bij veel pilatesstudio’s ben je tegenwoordig niet alleen je lesgeld kwijt, er komt ook nog eens een boete bovenop.
Consumentenrecht advocaat Nicolette Heijkant vraagt zich af: “Waarom zouden studio’s hun eigen klanten beboeten? “Het is toch menselijk dat er soms iets in je agenda verandert.”
Op een grote schaal aan het beboeten zijn. Het is toch absurd?- Consumentenrecht advocaat Heijkant
Annuleringskosten als verdienmodel
Pilateslessen zijn niet het enige dat tegenwoordig helemaal in is. Volgens Heijkant zijn ook annuleringskosten dat: “Annuleringskosten zijn een soort nieuw economisch product geworden. Het lijkt wel het verdienmodel te zijn geworden.”
Consumentenrecht advocaat Mark van der Heijden benadrukt dat dit niet is toegestaan. Een boete mag geen verdienmodel zijn. Of een annuleringsbeding onredelijk is, hangt af van de omstandigheden, zoals de hoogte van de boete en het type overeenkomst (bijvoorbeeld een losse les versus een abonnement). Hoewel een boete op zichzelf verdedigbaar kan zijn, moet deze altijd proportioneel blijven en mag zij nooit dienen als winstbron.
Is een annuleringsboete gerechtvaardigd?
Mag een pilatesstudio zulke boetes opleggen? Volgens Van der Heijden kan er sprake zijn van een oneerlijk beding in de zin van Richtlijn 93/13/EG, omdat een dergelijke boete alleen gerechtvaardigd is wanneer de aanbieder schade lijdt of een ander gerechtvaardigd belang heeft bij nakoming van de verplichting om tijdig te annuleren.
Maar als het lesgeld al is betaald, welke extra schade is er dan nog? “Bij een losse les lijkt een boete daarom minder redelijk,” zegt Van der Heijden. “De wet bepaalt dat je bij annulering hooguit een redelijke vergoeding voor geleden verlies of gederfde winst mag vragen. De volledige leskosten én daarbovenop nog een boete eisen, lijkt mij niet redelijk.”
Streep doorheen
Pilatesstudio’s mogen zulke boetes wel in hun algemene voorwaarden opnemen en hanteren, maar ze lopen het risico dat de rechter er een streep doorheen zet, vertelt Heijkant. Zodra vaststaat dat een bepaling bezwarend is voor de klant, kan die namelijk worden vernietigd. En die lijn zien we steeds vaker terug in de jurisprudentie. Wordt een bepaling vernietigd, dan moet de studio alle opgelegde boetes gewoon terugbetalen.
Pilatesstudio's geven geen uitleg
Radar heeft verschillende pilatesstudio's gevraagd waarom ze een boete rekenen en waarop ze het boetebedrag baseren. Geen van de studio's heeft ons uitleg gegeven.