Pinstoring bij AH supermarkten door het land
Zonder contanten is het op het moment lastig pinnen bij veel filialen van supermarktconcern Albert Heijn. Mensen kunnen alleen met contanten afrekenen en zijn daarvoor in veel gevallen aangewezen op pinautomaten in de supermarkt of omgeving - waar zich lange rijen hebben gevormd.
Op de website allestoringen.nl, waar mensen storingen van allerlei soorten kunnen melden, is een duidelijke piek bij de pinstoringen te zien op het tweede gedeelte van de maandagmiddag.
Het was niet al het winkelend publiek duidelijk wat er aan de hand is. Zo laat @johnvandertol op Twitter weten dat het onhandig is als je pas bij de kassa hoort dat er een pinstoring is. Zeker niet als je in de rij stond voor de zelfscankassa terwijl je wél contanten op zak hebt.
Niemand meer naar binnen
Marion uit Den Haag laat via Facebook weten dat de Albert Heijn bij haar in de buurt zelfs helemaal dicht ging, een uur eerder dan gepland: mensen werden niet meer binnengelaten: 'ook niet als je contant kon betalen'.
Update 11 juni 2019 16:23: storing door firewall
Albert Heijn gaat binnenkort met telecommunicatiebedrijf KPN om tafel zitten om de grote pinstoring van maandag te evalueren en 'lessen te trekken om dit in de toekomst te voorkomen'. Dat zegt een woordvoerder van de supermarktketen. Tijdens de landelijke storing, van 16.30 uur tot sluitingstijd, werd al het dataverkeer tegengehouden door een zogenoemde firewall. Duizenden klanten konden niet pinnen.
'De firewall werkte dus eigenlijk te goed want hij hield te veel tegen', aldus de woordvoerder, die benadrukt dat het voor klanten die lang in de rij moesten staan 'heel vervelend' is geweest. Ook een tweede firewall van het telecombedrijf die als back-up moest dienen, liet het volgens hem afweten. De pinautomaten bij de kassa's van Albert Heijn konden daardoor urenlang geen contact maken met het KPN-netwerk.
Onduidelijkheid over de omvang van de schade
Over de omvang van de schade kon hij nog niets zeggen en hij wilde niet vooruitlopen op een eventuele schadeclaim. Ook de drogisterijen van Etos en slijterijen van Gall & Gall werden door de pinstoring getroffen. Ze zijn net als Albert Heijn onderdeel van Ahold Delhaize. Omdat het Tweede Pinksterdag was, waren niet alle filialen open.
Pas dinsdagochtend vroeg was het technische probleem helemaal verholpen. 'Met KPN hebben we vannacht met man en macht gewerkt om dit op te lossen', aldus de woordvoerder. 'Alle filialen zijn gewoon opengegaan en er waren geen problemen meer.'
Bron: ANP