Plantaardige producten in schappen: welke supermarkt loopt voorop?

Van plantaardige kaas tot mayonaise. In de schappen van de supermarkt tref je steeds meer producten aan die zonder dierlijke eiwitten zijn gemaakt, maar welke supermarkt is koploper plantaardige producten? Radar vergelijkt vier ketens en kijkt ook welke ambitie zij op dit gebied hebben.
Veel nieuwe plantaardige producten
Plantaardige kaas, yoghurt, boterhamworst of producten zoals plantaardige mayonaise, margarine, borrelhappen en garnalen. Je kunt het zo gek niet bedenken of het ligt tegenwoordig in de schappen van de supermarkt. Maar welke supermarktketen heeft nu de meeste plantaardige eiwitten in de schappen? Radar vergelijkt de cijfers van de Albert Heijn, Jumbo, Lidl en ALDI.
Albert Heijn op één
En wat blijkt: de Albert Heijn staat met stip op één. Hun verkoop bestaat momenteel voor 44 procent uit plantaardige eiwitten. Binnen de Lidl ligt dit percentage een fractie lager met 38 procent plantaardige eiwitten.
Zowel de Jumbo als de Aldi hebben alleen maar cijfers over 2022. In dat jaar bestond de verkoop bij de Jumbo voor 32 procent uit plantaardige eiwitten en 68 procent uit dierlijke eiwitten. Bij de ALDI lag het percentage plantaardige eiwitten net iets hoger met 37 procent ten opzichte van 63 procent dierlijk.
'Ga mee met je tijd'
Dat is de slogan van de nieuwe campagne van Wakker Dier, gericht aan het adres van de Jumbo. De organisatie die opkomt voor het welzijn van de dieren vindt namelijk dat de supermarktketen te weinig doet op het gebied van plantaardige eiwitten en spreekt Jumbo sinds het begin van dit jaar daarop aan in een nieuwe radiospot.
Extra stap in eiwittransitie
Jumbo zelf reageert verbaasd op de campagne. ,,We herkennen ons niet in het beeld dat ze schetsen. Mede na gesprekken met Wakker Dier hebben we eind oktober aangekondigd een extra stap te willen zetten op het gebied van de eiwittransitie." Zo heeft de supermarktketen haar doelstelling aangepast om uiterlijk in 2030 60 procent van de kilogrammen eiwit die ze verkoopt plantaardig te laten zijn in plaats van 50 procent.
Doelstellingen andere supermarkten
Wat zijn de ambities van de andere supermarktketens? Ligt hun doelstelling hoger of juist lager? Voor de ALDI geldt dat laatste. Zij laten weten te streven naar een verhouding van 50 procent plantaardige en 50 procent dierlijke eiwitten in 2030, terwijl de Lidl dezelfde doelstelling hanteert als de Jumbo.
De grootste supermarktketen, de Albert Heijn, heeft nog een tussendoel gesteld. Zij wil dat in 2025 50 procent van de verkochte eiwitten van plantaardige oorsprong zijn en in 2030 60 procent.
AH Terra
Hoe de supermarktketens meer plantaardige producten in de schappen krijgen, verschilt per supermarkt. De Albert Heijn introduceerde in september nog AH Terra, een nieuwe eigenmerk-lijn van zo’n 200 plantaardige producten zoals hummus, groentespreads, plantaardige kaas en plantaardige mayonaise. Ook de Jumbo kwam in 2023 met tientallen vega(n)-innovaties en wil dit ook dit jaar verder oppakken.
Vleesvervangers tussen het vlees
Lidl gooit het weer over een andere boeg. Zo heeft zij als enige supermarkt een concreet doel opgesteld om de hoeveelheid dierlijke eiwitaanbiedingen te verlagen en onderzoekt het in samenwerking met Wageningen Universiteit of het plaatsen van vleesvervangers direct naast het vlees bij kan dragen aan de eiwittransitie. Ook heeft zij nog apart een schap met vleesvervangers. Datzelfde geldt voor Jumbo en ALDI.