PostNL bezorgt doos zonder inhoud
De één verzamelt postzegels, de ander Swarovski-beeldjes. Die ander is in dit geval Remco en hij kocht online een zwaantje van Swarovski ter waarde van zo'n 400 euro. Als hij het pakket opent wordt hij onaangenaam verrast. Het blijkt leeg.
Wie is verantwoordelijk?
De verantwoordelijkheid voor een pakket ligt bij de verkoper. Dus als je een pakket ontvangt dat beschadigd is of zelfs kwijt is, dan moet je je als ontvanger richten tot de verkoper. De verkoper kan zich weer wenden tot de postbezorger. De verkoper is namelijk klant van het postbedrijf, de ontvanger niet.
Pakket ineens minder zwaar
Als Remco erachter komt dat het pakketje leeg is, spreekt hij de bezorger aan. Die geeft hem een logboek van weegmomenten. Daarop is te zien dat het pakket binnenkwam bij PostNL met een gewicht van 2000 gram en later ineens nog maar 320 gram woog. Kortom, ergens bij PostNL is een deel van de inhoud verdwenen. Toch krijgt Remco een teleurstellend bericht: ‘Uit onderzoek blijkt dat uw zending is afgeleverd’. En dat klopt, want Remco heeft inderdaad getekend voor ontvangst van het - blijkt later - lege pakket. Remco krijgt van PostNL te horen dat de afzender het moet regelen.
Reactie PostNL
In reactie op vragen van Radar laat PostNL het volgende weten:
'Door de verzender is een verzendlabel gekocht voor een standaardpakket tot 2 kilo inclusief verzekering. Wij wegen het gewicht van pakketten op verschillende momenten in ons proces en op al deze weegmomenten is het gewicht van dit pakket vastgesteld op 320 gram. Ook wordt, volgens de regels, aangenomen dat een pakket correct is afgeleverd als de ontvanger een handtekening plaatst bij ontvangst.
Omdat we afspraken maken met de verzendende partij, kan alleen deze persoon een onderzoek instellen. Dit is uiteindelijk gebeurd, waarna onderzoek is verricht. In dat kader is ook navraag gedaan bij diverse collega’s vanuit het proces, echter zonder succes.
Omdat we in de klachtafhandeling enkele steken hebben laten vallen en het een verzekerd pakket betreft, stellen wij uit coulance voor om het geclaimde bedrag toch te vergoeden. Dit bedrag omvat de prijs van het beeldje inclusief verzendkosten. We zullen hierover direct contact opnemen met de klant.'