Prijsverschil, keuzevrijheid en cadeautjes: meerderheid vergelijkt zorgverzekeraars

zorgverzekeringvergelijken-polluitslag-780.jpg

'Ik neem mijn zorgverzekering dit jaar nog onder de loep', zegt iets meer dan de helft van bijna 2.300 pollrespondenten. Vergeleken met 3 en 5 jaar geleden is dat een (kleine) stijging. Behalve prijsverschil vormt de vrijheid om zelf een behandelaar te kunnen kiezen een belangrijk argument om te controleren of alles nog 'past'. Hoe pakken anderen de vergelijking aan?

53 procent zegt de zorgverzekering te checken. Dat is niet altijd met de intentie om over te stappen: 'Ik wil zeker weten dat ik goed zit bij mijn huidige verzekering.' En: 'Blijf bij mijn huidige verzekeraar, niet omdat ik dat zo fijn vind maar voor amper 3 euro verander ik niet.' Voor sommigen betekent vergelijken wel een overstap: 'Ik heb kinderen en aanvullende verzekeringen, ik check dus elk jaar wat ik verwacht nodig te hebben aan alternatieve zorg tegen de voorwaarden van vele verzekeraars. Ik wissel bijna elk jaar van verzekering.'

Ik kon niet terecht bij ons streekziekenhuis
 

Prijsverschillen en keuzevrijheid

Hoewel het in veel gevallen om geld gaat, is dat niet het enige wat telt: 'Waar ik verzekerd was kan je niet terecht bij ons streekziekenhuis. Daarom ben ik overgestapt naar een zorgverzekering die daar geen problemen mee heeft.' Meer mensen controleren of ze terecht kunnen waar ze willen: 'Kijk of belangrijke ziekenhuizen hele jaar beschikbaar zijn. Ook aantal keren fysio is voor mij belangrijk.'

Een irritatiepunt is dat verzekeringen hun contracten nog niet allemaal op orde hebben, dus je nog niet weet bij welke zorgverleners je terecht kunt: 'Vreemd dat verzekeringen dit niet eerst op orde moeten hebben voordat ze polissen aanbieden', vindt een van de respondenten. Dit is volgens Peter Ruys van vergelijkingssite Zorgkiezer ook een reden dat het overstappen nog op gang moet komen: 'Mensen vinden het belangrijk om te weten naar welk ziekenhuis je gaat als je overstapt. Als dat nog niet bekend is, durven mensen nog niet over te stappen.' Ook de Nederlandse Zorgautoriteit zegt dat het verstandig is te wachten met overstappen totdat de contracten bekend zijn.

Tevreden of te veel gedoe

Een derde (32%) laat alles bij het oude. Redenen om niet rond te kijken lopen uiteen. Een ervan is dat er geen klachten zijn: 'Ik ben tevreden en neem de eventuele meerprijs voor lief', licht iemand toe. Bij een ander gaat het niet zozeer om tevredenheid: 'Heb al jaren dezelfde zorgverzekeraar, is toch vertrouwd.'

Het is gewoon een gokspel met je gezondheid als inzet
 

Er zijn ook mensen die zich eerder in de vergelijking verdiept hebben, en erop vertrouwen dat ze nog steeds goed zitten, of van menin zijn dat het toch niet uitmaakt: 'Ik heb jarenlang vergelijkingen gedaan en aan het eind van het liedje betaal je overal hetzelfde.' Iemand anders noemt vergelijken onzinnig: 'Je kan nooit weten wat je ooit gaat mankeren en de goedkoopste kon weleens je duurste worden.' En: 'Het is gewoon een gokspel met je gezondheid als inzet.' Meer mensen laten weten niet blij te zijn met de manier waarop de zorgverzekeringen geregeld zijn: 'Stop vanuit de overheid de kostenverslindende reclames!' Een andere respondent doet een suggestie: 'Misschien is een eenmalige fusie naar één verzekeraar voor de totale zorg met staatstoezicht wel de oplossing.'

Om de polissen te snappen dien je bijna arts te zijn.
 

Vrees om geweigerd te worden

Daarnaast zien veel mensen op tegen de klus, omdat het gedoe is: 'Te veel rompslomp om alles door te lezen', of omdat het te ingewikkeld is: 'Ik zie door de bomen het bos niet (ook al kijk ik bij vergelijkingssites). Ik begrijp dat de basisverzekering voor iedereen gelijk is maar de aanvullende verzekeringen zijn voor mij een oerwoud.' Tot slot zijn mensen bang dat een andere zorgverzekeraar ze niet wil verzekeren: 'Ik ben (noodgedwongen) veelgebruiker van zorg, ook via aanvullende verzekeringen, en vrees bij een andere verzekeraar daarvoor geweigerd te worden.' Iemand anders: 'Als 93-jarige vermoed (weet) ik dat ik elders niet welkom ben voor aanvullende verzekering.'

Wij zijn allebei ziek, dan is het beter te blijven zitten waar je zit
 

Wie overstapt, maakt veelal gebruik van vergelijkingssites. 'Ik vergelijk eerst mijn eigen polis met die van dit jaar, dan met de verschillende aanvullende polissen bij dezelfde verzekeraar. Dan kijk ik of er ergens anders veel prijsverschil is wat de moeite loont om over te stappen.' Voor sommigen spelen de cadeautjes van de vergelijkingssites mee bij de beslissing om over te stappen. Zo geeft Zorgkiezer elektrische tandenborstels weg, Independer een tandongevallenverzekering en de Consumentenbond een EHBO-snelcursus.

Goed rekenen bij aanvullende verzekering

Een polldeelnemer drukt iedereen op het hart om goed te rekenen bij de aanvullende verzekeringen: 'In geval van orthodontie rekenen sommigen meer premie dan dat er vergoed wordt voor een beugel.' Het is ook de tip die vergelijkers geven - naast goed kijken waar je met je verzekering terecht kunt: probeer een berekening te maken van de zorgkosten die je zal hebben. Leg die kosten naast een eventuele aanvullende verzekering, en kijk dan goed of je niet meer betaalt aan de verzekering dan je aan werkelijke kosten hebt beraamd.

Hoeveel stijgt of daalt de premie bij jouw zorgverzekeraar? Bekijk het overzicht.

Ook je mening en ervaring delen?
Aan deze poll deden 2.269 mensen mee. Nog meer mensen doen regelmatig mee aan de vragenlijsten over consumentenonderwerpen die Radar zo'n twee keer per maand uitstuurt. Meld je aan voor het Radar Testpanel en ontvang ook uitnodigingen!