Problemen met nieuw 5-eurobiljet

De invoering van het nieuwe 5-eurobiljet veroorzaakt problemen bij de kassa van winkels en bij parkeergarages. De acceptatie van het vijfje verloopt niet vlekkeloos, erkent De Nederlandsche Bank (DNB).

DNB heeft detaillisten en leveranciers van betaalsystemen en controleapparatuur opgeroepen hun software aan te passen. In sommige winkels wordt het briefje voor vals aangezien. De problemen met het nieuwe biljet, dat sinds begin mei het oude uit 2002 stammende briefje vervangt, doen zich ook in België voor.

Volgens een woordvoerder van DNB zijn de leveranciers van betaalsystemen 'tijdig' op de nieuwe echtheidskenmerken gewezen. 'Zodra de Europese Centrale Bank de aanpassingen in januari van dit jaar bekendmaakte, is de informatie gedeeld met de gecertificeerde leveranciers van betaalsystemen'', zegt een DNB-woordvoerder.

Het nieuwe biljet is voorzien van drie nieuwe echtheidskenmerken: een portretwatermerk, een portrethologram en een smaragdgroen cijfer 5. Bovendien is het biljet duurzamer dan het oude exemplaar.

Volgens DNB zijn de problemen enkele dagen na het in circulatie brengen van de nieuwe 5 eurobiljetten aan het licht gekomen. Daarom is opnieuw contact gezocht met de koepelorganisaties van winkeliers.

Detailhandel Nederland zegt op de hoogte te zijn van enkele incidenten rond controles van de nieuwe biljetten. 'Het is vervelend, maar we zitten midden in de gewenningsperiode', zegt Tom Ponjee, secretaris betalingsverkeer van Detailhandel Nederland. 'Bovendien zijn er meer dan 100.000 winkels in Nederland. Het is logisch dat er iets mis kan gaan.'

Volgens de koepelorganisatie van winkeliers is het noodzakelijk de omwisselingsoperatie scherp te blijven volgen. 'Er komen namelijk nog meer nieuwe biljetten aan', aldus Ponjee.

Bron: ANP