Problemen parkeerapp - Reactie SPVH

Shpv Reactie

Maandagavond 9 juni zie je in de uitzending van Radar de reactie van SPVH, de organisatie die het betaald parkeren regelt voor veel gemeenten in Nederland. Hieronder lees je ook hun schriftelijke reactie bij het artikel en het item in de uitzending.

Reactie SPVH

"Zoals besproken heb ik nog navraag gedaan over de precieze situaties waarin kaarthouders anderen willen machtigen voor gebruik van de app.

Het probleem hierbij zit in de machtigingsmodule van DigiD. Logius (de leverancier van DigiD) heeft deze machtigingsmodule niet beschikbaar voor apps. We hebben hier contact over gehad en weten dat bijvoorbeeld ook zorgverzekeraars hier bij Logius om vragen. Toch lijkt er op dit moment nog geen ontwikkeling in te zitten.

Dit probleem hebben we al eerder opgemerkt en hier hebben we buiten Logius om ook een oplossing voor kunnen ontwikkelen. Gebruikers kunnen voor Parkeren Plus een andere persoon machtigen om de app namens hen te gebruiken. Deze oplossing is ondertussen beschikbaar.

Een beperking van deze oplossing is dat er maximaal 1 persoon via een machtiging gebruik kan maken van de app. Voor het machtigen van meerdere personen, bijvoorbeeld 2 ouders van een minderjarige met een GPK, hebben we op dit moment helaas nog geen geschikte oplossing.

Direct met het ontwikkelen van de optie 1 persoon te machtigen zijn we ook gaan onderzoeken of het mogelijk is een web-versie van Parkeren Plus te ontwikkelen. Daar zou Logius wél de benodigde functionaliteit kunnen bieden.

Dat geeft wel een boel nieuwe uitdagingen met beveiliging, de ondersteuning van verschillende browsers en het feit dat de parkeerlocatie dan niet met GPS bepaald kan worden.

Het is daarom op dit moment nog niet met 100% zekerheid te zeggen of dit een haalbare oplossing is. Naar aanleiding van ons gesprek dinsdag hebben we nog een keer met de techneuten gezeten om te kijken of er niet toch een oplossing te bedenken is buiten Logius om.

Dit heeft geresulteerd in een idee dat we momenteel verder onderzoeken. Maar de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat dit technisch wel erg lastig lijkt. De mogelijkheid om meerdere mensen te machtigen blijft actief op onze agenda staan, maar lijkt op korte termijn technisch niet haalbaar. Wel blijven we ook voor deze gebruikers 24/7 telefonisch beschikbaar.

Met de introductie van de app en het betrekken van zo veel mogelijk gemeenten hebben we als doel de mogelijkheden voor kaarthouders te verbeteren. Een GPK geeft recht om op een gehandicaptenparkeerplaats te parkeren. De vrijstelling van parkeerbelasting is geen eigenschap van de GPK, maar een beslissing van iedere individuele gemeente met betaald parkeren.

Op dit moment geven ca 60 van de 120 gemeenten met betaald parkeren een vrijstellen in een of andere vorm. Een groot probleem is dat die vorm nogal verschilt per gemeente. In sommige plaatsen is het mogelijk de kaart achter de voorruit te leggen. Maar in andere gemeenten (bijvoorbeeld Utrecht, Amsterdam, Arnhem) zijn kaarthouders verplicht vooraf een vergunning aan te vragen. Bij weer andere gemeenten (bijvoorbeeld Rotterdam) is zo’n vergunning alleen beschikbaar voor inwoners van de stad.

Wij merken dat veel gemeenten de vrijstelling die ze geven heroverwegen. Soms door geconstateerde fraude, soms door hoge kosten. Door een landelijke oplossing te bieden wordt het voor gemeenten laagdrempeliger om de vrijstelling aan te (blijven) bieden. Tegelijk wordt het voor kaarthouders eenvoudiger omdat het in alle gemeenten hetzelfde werkt. Dus niet meer Googlen en een vergunning aanvragen voordat je een dagje naar gemeente X kan.

Met iedere gemeente die aansluit zien wij dus de mogelijkheden en het gemak voor kaarthouders toenemen. We hebben bij de ontwikkeling afgestemd met veel gemeenten en het is nu onze taak om zo snel mogelijk zo veel mogelijk gemeenten te motiveren om aan te sluiten.

Tegelijkertijd blijft het onze taak om feedback van gebruikers serieus te nemen en te zorgen dat de app, naast bovengenoemde voordelen, óók prettig in gebruik is. Zoals ik in het gesprek ook heb aangegeven, wij hebben geen commercieel belang. Wij hebben echt als doel om kaarthouders in Nederland te helpen."