Providers onduidelijk over snelheid vast internet

Veel providers geven consumenten onduidelijke informatie over de te verwachten internetsnelheid op hun huisadres. Uit een inventarisatie van de Digitaalgids van de Consumentenbond blijkt dat veel providers adverteren met ‘tot-snelheden’. De enige providers die consumenten realistische informatie over vast internet geven zijn: KPN, Solcon en Telfort.

Net voor het afronden van je bestelling, verstrekt KPN informatie over de reële internetsnelheid. Solcon en Telfort laten ook duidelijk zien wat de werkelijke internet snelheid is op het betreffende adres. Een andere provider, T-Mobile, geeft pas een snelheidsindicatie nadat de bestelling is gedaan. Caiway, UPC, Tele2, Vodafone, ZeelandNet en Ziggo communiceren alleen de tot-snelheid.

Sinds 1 januari 2013 geldt de Gedragscode Transparantie Internetsnelheden. Dit houdt in dat providers hun klanten duidelijk moeten informeren welke factoren de internetsnelheid beïnvloeden. Volgens de Consumentenbond kunnen providers een stap verder door hun klanten te vertellen hoe snel de internetsnelheid ook daadwerkelijk is. De Consumentenbond gaat ook inventariseren hoe providers communiceren over de te verwachte snelheid van mobiel internet.

Bron: Consumentenbond