Rabobank zet eerste stap tegen onbegrijpelijke bankafschriften
Rabobank start als eerste bank met het automatisch tonen van de winkelnaam bij afschriften. De winkelnaam wordt getoond indien de online winkel aangesloten is bij de online betaalservice OmniKassa. De bank komt met deze stappen naar aanleiding van Het Meldpunt 'onbegrijpelijke namen op je bankafschrift' van de Consumentenbond.
Beter inzicht in de bestedingen van consumenten
Consumenten zien vaak namen op hun bankafschriften staan die zij niet herkennen. Door de winkelnaam automatisch weer te geven, wil Rabobank beter inzicht geven in de bestedingen van de consument.
Woordvoerder Alexander Zwart van Rabobank vindt het een belangrijke eerste stap vooruit. 'Door direct de winkelnaam te tonen kunnen klanten in de app in een oogopslag zien of de uitgave klopt. Ook voor winkeliers wordt het makkelijker om afboekingen sneller te controleren. Kortom, belangrijk dat dit beter geregeld wordt voor online aankopen. Zo krijgen mensen beter inzicht in hun geldzaken en staat het gemak van online betalen voorop'.
De regering in gesprek met banken
Het Meldpunt 'onbegrijpelijke namen op je bankafschrift' heeft de aandacht van het kabinet. De Tweede Kamer nam eerde een motie aan over onduidelijke rekeningen. De regering is in gesprek met banken om de herkomst van bankafschriften transparanter te maken.