Radar Checkt! confronteert de normaal onvindbare dropshipper
De advertenties komen regelmatig voorbij op Facebook een Instagram: Zomerjurkjes in alle kleuren, schoenen, jassen, tassen en allemaal voor een zeer aantrekkelijke prijs. Een klik en het is besteld. Maar eenmaal geleverd, lijkt het meestal totaal niet op de foto in de advertentie en is de kwaliteit niet al te best. Als dit gebeurt, heb je waarschijnlijk te maken met een webshop van een zogenaamde dropshipper. In deze speciale zomerserie van Radar Checkt zoekt Fons uit wat dropshipping precies is en gaat hij langs bij de dropshipper om hem te confronteren met zijn verkooppraktijken.
Dropshippers hebben een webshop en kopen groot in bij een buitenlandse leverancier, zoals bijvoorbeeld AliExpress. Dropshippers hebben geen eigen voorraad. De leverancier stuurt het product direct naar de consument. Meestal duurt het een paar weken of maanden voordat je het product krijgt. En als je niet tevreden bent met het product is contact met de verkoper moeilijk, zo niet onmogelijk.
Kwaliteit beneden alle peil
Dit overkwam ook Judith en haar man Arnold. Ze kregen onafhankelijk van elkaar te maken met dezelfde dropshipper. Beide bestelden kleding bij de webshop Fashion Amsterdam. Judith kocht een zomerjurk en haar man een jas. Maar toen de artikelen werden geleverd, waren ze allebei teleurgesteld. 'Het zag er niet uit', vertelt Judith. 'De jurk en de jas leken totaal niet op de foto van de advertentie. Het waren vodjes'. Ook de kwaliteit was beneden alle peil. Ze namen contact op met Fashion Amsterdam, maar zonder succes.
Arnold heeft een paar weken geprobeerd om het jack terug te sturen, maar hij kreeg steeds geen retouradres als hij contact had via de mail. Wel een aanbieding voor een tweede product tegen 50% korting, maar daar zat hij niet op te wachten. Het stel voelt zich misleid en neemt contact op met Radar met de vraag of Fons hen hiermee kan helpen.
Meerdere klachten over Fashion Amsterdam
Bij Radar komen meerdere mails binnen van mensen die klagen over de producten van Fashion Amsterdam. Ook op reviewsites staan veel klachten over het bedrijf, dus het verhaal van Arnold en Judith staat niet op zich. Reden voor Fons om op zoek te gaan de eigenaar van deze site.
Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Dropshippers hebben meestal geen Kamer van Koophandel-nummer op hun site staan. Dat is ook hier het geval. Daarom is de persoon achter Fashion Amsterdam bijna niet te achterhalen. Maar via via lukt het Fons toch om een adres te vinden. En inderdaad, de eigenaar is aanwezig op het kantooradres. Eerst wil hij Fons alleen telefonisch te woord staan, maar na een zoektocht door het gebouw heeft Fons een persoonlijk gesprek. In het gesprek belooft de eigenaar van Fashion Amsterdam beterschap. Hij belooft het geld aan Judith en Arnold terug te storten. Daarnaast gaat hij duidelijke informatie geven op de site over de levertijden, het retouradres in China en dat de retourkosten voor rekening van de klant zijn. Inmiddels heeft het stel het bedrag terug op hun rekening.
Spijt van de aankoop
Radar krijgt regelmatig klachten binnen van mensen die met dropshippers te maken hebben. Door de coronacrisis zijn er meer dropshippers bijgekomen en zijn consumenten meer online gaat kopen. Uit een enquête onder het Radar testpanel, ingevuld door bijna 15.000 online shoppers, geeft 61 procent aan dat ze zeker weten of denken te weten dat zij weleens iets bij een dropshipper hebben gekocht. Van deze groep had bijna driekwart (72%) de aankoop niet gedaan als ze hadden geweten met een dropshipper te maken te hebben. 63 procent heeft spijt van de aankoop. Twee derde moest bij de laatste dropship bestelling weken (soms langer dan 8 weken) wachten op de levering. Nog eens 12 procent heeft de bestelling nooit ontvangen. Daarvan kreeg de meerderheid (69%) het aankoopbedrag niet retour, nog eens 11 procent wacht nog op geld terug. Bijna 70 procent vindt dropshipping misleiding. Kijk hier voor alle resultaten van de enquête over dropshippers.
Is er sprake van oplichting?
Gijs van der Linden, Teamleider Landelijk Meldpunt Internet Oplichting zegt dat de vraag is of er sprake is van oplichting: 'Er is verschil tussen een strafrechtelijke en gevoelsmatige oplichting en je moet dus goed kijken waar dit onder valt.' Bij een strafrechtelijke oplichting, geregeld in artikel 326 WvSr, moet een vorm van misleiding zijn waarbij de dader goederen afhandig maakt van het slachtoffer waarbij gebruik wordt gemaakt van een of meer oplichtingsmiddelen. In de wet staat: Iemand moet bewogen zijn tot afgifte van zijn geld door middel van een valse naam of hoedanigheid, een listige kunstgreep of samenweefsel van verdichtsels. Bij een samenweefsel van verdichtsels gaat het om gesproken en/of geschreven uitingen die bij die ander een onjuiste voorstelling van zaken in het leven kunnen roepen. Daarbij moet sprake zijn van meer dan een enkel leugentje. Volgens Van der Linden lijkt in het geval van dropshippers er geen sprake van een valsheid zoals hierboven beschreven. Van der Linden: 'Dus feitelijk is het geen oplichting hoewel het natuurlijk gevoelsmatig niet goed voelt'.
Van der Linden benadrukt dat het van belang is om vooraf goed te controleren met wie je zaken gaat doen én wat je koopt via bijvoorbeeld reviewsites. 'Je kunt op politie.nl controleren of er al eerder aangifte is gedaan tegen en of de webshop bekend is bij de politie. Wij hebben een samenwerking met de ACM, die zijn toezichthouder en wij informeren hen over websites die zich mogelijk bezighouden met oneerlijke handelspraktijken.
Waar moet je melding doen van dropshipping?
Het advies van Van der Linden is om bij oneerlijke handelspraktijken altijd melding te doen bij Consuwijzer, het meldloket van de ACM. Op de site van de ACM staat ook meer informatie over dropshipping.
Nieuwe btw-regels
Ook belangrijk om op te letten: binnenkort gelden nieuwe btw-regels voor bestellingen bij niet-Europese webshops. Je moet namelijk per 1 juli btw afdragen voor pakketjes van onder de 22 euro, terwijl dit eerst alleen gold voor bestellingen boven de 22 euro. Lees hier meer over deze hogere kosten.