Radar: de 6 grootste successen
Antoinette is deze week gasthoofdredacteur van de Avrobode. In die hoedanigheid kijkt ze terug op de zes meest memorabele zaken waaraan het team heeft gewerkt in de bijna 20 jaar dat het programma al op tv verschijnt.
Wat het grootste succes van Radar is, zal voor iedere kijker anders liggen; soms kan het oplossen van een betrekkelijk kleine zaak heel veel voor één iemand betekenen. Maar ik kan natuurlijk wel een aantal zeer memorabele zaken noemen waar we ons als redactie sterk voor hebben gemaakt – met resultaat! Hier mijn top-6.1. Aanpak woekerpolissen
Tientallen uitzendingen hebben we gewijd aan woekerpolissen. Terecht, want het is het grootste financiële schandaal uit onze geschiedenis. Verzekeraars en banken vonden in de late jaren negentig en de beginjaren 2000 polissen uit voor beleggingsproducten. ‘Beleggingsverzekeringen’ werden die genoemd. Alsof beleggen en verzekeren niet elkaars tegenpolen zijn. Buiten de onzekerheid die beleggen oplevert voor de consument, werden ook hoge verborgen kosten in rekening gebracht. Soms waren die kosten (voor provisies, veel te dure overlijdensrisicoverzekeringen en administratie) zo hoog, dat het product helemaal niets kón opleveren. Ik herinner me een koopsompolis waarbij 85% provisie werd gerekend, zonder dat de klant het wist. Ik verzon in 2006 de naam ‘woekerpolis’, en dat sloeg aan. We hebben er de dikke Van Dale mee gehaald. Inmiddels werken de verzekeraars mee aan een compensatieregeling, maar die blijkt in de meeste gevallen ook een wassen neus. Veel consumenten verenigen zich om samen juridisch de strijd met hun aanbieder aan te gaan. Kortom, de woekerpolisaffaire is nog lang niet voorbij.Bekijk de uitzending 'Stuiting woekerpolis' (07-04-2014)Bekijk de uitzending 'Doorbraak woekerpolisaffaire' (07-02-2011)Bekijk de eerste uitzending over woekerpolissen (06-11-2006) 2. Meldpunt klachten over zorg
2. Meldpunt klachten over zorg
Regelmatig ontvingen we bij Radar klachten over de Inspectie voor de Gezondheidszorg. De klachten waren extra schrijnend omdat voor consumenten de IGZ de allerlaatste instantie is waar ze terecht kunnen als ze vinden dat ze in de zorg niet goed worden behandeld (met soms vergaande gevolgen). In 2012 doken we er echt in, en we kregen daarin steun van Nationale Ombudsman Alex Brenninkmeijer. Samen richtten we een meldpunt op waar consumenten hun klachten over de IGZ kwijt konden, en daar is flink gebruik van gemaakt. De klachten hebben we gebundeld tot een zwartboek en een rapport en dat is aangeboden aan minister Schippers van Volksgezondheid. Inmiddels hebben op de werkvloer en in de top van de IGZ veel wijzigingen plaatsgevonden, en ontvangen wij minder klachten over deze instantie.Bekijk de uitzending 'Inspectie voor de Gezondheidszorg' (16-01-2012)3. Slinkse medicijnreclame
Omdat farmaceuten geen reclame mogen maken voor hun geneesmiddelen, maken ze soms reclame voor een ziekte. Je hoort de spotjes regelmatig op de radio: ‘Heeft u last van rusteloze benen?’ ‘Kunt u soms uw plas niet ophouden?’ Vervolgens word je verwezen naar een website die door middel van een paar onbenullige vragen je kwaal bevestigt, en die je vervolgens op het hart drukt je huisarts om een specifiek middel te vragen. Vaak worden ook allerlei media bestookt met onderzoeken die zouden aantonen dat heel veel Nederlanders last hebben van deze kwaal. In 2009 wilden wij laten zien hoe dit soort marketing werkt. Wij verzonnen een middel tegen winderigheid, lieten door TNS NIPO een onderzoek doen naar winderigheid (die spiegelden ons op voorhand prachtige resultaten voor – hoezo onafhankelijk?) en brachten een persbericht naar buiten dat groots werd opgepikt. We konden zelfs een verhaallijn over winderigheid inkopen bij Goede tijden, slechte tijden... In de uitzending lieten we zien hoe niet alleen consumenten maar ook de media massaal meegaan in dit soort campagnes.Bekijk de uitzending 'Hypeziektes' (31-08-2009)4. Burgerinitiatief voor bijsluiter
Sinds 2006 hebben we in Nederland het burgerinitiatief: als je 40.000 handtekeningen ophaalt voor een onderwerp dat nog niet is besproken door de Tweede Kamer, dan móet de Kamer zich daar over buigen. Maar het is voor individuele burgers nog niet zo eenvoudig om zo veel handtekeningen te krijgen. Maria Smit, een betrokken burger die slachtoffer werd van een operatie met een baarmoedermatje, had een petitie op internet staan waarin werd gevraagd om een verplichte schriftelijke bijsluiter voor medische hulpmiddelen en operaties. Dat vonden wij een fantastisch idee: waarom zou je bij elk doosje paracetamol een uitgebreide bijsluiter krijgen, maar krijg je niets op papier als er een kunstheup, een baarmoedermatje of borstimplantaten in je lichaam worden geplaatst? In samenspraak hebben we van de petitie een burgerinitiatief gemaakt. In de uitzending vroegen we mensen het initiatief te steunen en binnen 24 uur hadden we de handtekeningen binnen! In een interview liet minister Schippers van Volksgezondheid weten positief te staan tegenover een bijsluiter voor medische hulpmiddelen.Bekijk de uitzending 'Burgerinitiatief: 'Bijsluiter' bij operaties' (14-01-2013)5. Paardenvlees uit de schappen
In maart van dit jaar zond Radar een aangrijpende reportage uit over de paarden waarvan het vlees in Nederlandse supermarkten lag. We lieten zien hoe de dieren, die voorheen hobby- of sportpaard waren, werden verzameld en verwaarloosd en hoe mens- en dieronterend de slacht plaatsvond. Diepe verontwaardiging veroorzaakte een storm op sociale media. Diverse supermarkten haalden daadwerkelijk het paardenvlees uit de schappen en gingen op zoek naar andere leveranciers.Bekijk de uitzending: 'De waarheid achter paardenvlees' (24-03-2014) 6. Zeepbel AstroTV doorgeprikt
6. Zeepbel AstroTV doorgeprikt
In 2008 solliciteerde een medewerker van Radar als paragnost voor Astro TV, en werd aangenomen. Niet omdat zij een goed medium was, maar omdat Astro TV totale flauwekul bleek te zijn. Dat werd prachtig in beeld gebracht door de gesprekken met de andere ‘mediums’ die een kijkje achter de schermen gaven van deze wereld van list en bedrog. RTL haalde met onmiddellijke ingang alle Astro-programma’s van het scherm, maar SBS 6 zendt ze nog steeds uit.Bekijk de uitzending 'Astro TV' (01-09-2008)
Bron: Avrobode