Radar Online: Misinformatie van MediaMarkt

De familie Nendels heeft een Samsung koelkast gekocht bij de MediaMarkt. die na drie jaar kapot gaat. De MediaMarkt stuurt de familie Nendels naar de fabrikant: Samsung. Er blijkt van alles kapot. Reparatie laat op zich wachten, en al die tijd zit de familie Nendels zonder werkende koelkast. Fons gaat erachteraan.

Het is onduidelijk of je het probleem bij de winkelier moet leggen of bij de fabrikant. Hoe zit het? De Consumentenbond weet raad. 'MediaMarkt heeft de koelkast verkocht, dus is ook verantwoordelijk voor het afhandelen van de garantie. En binnen de garantietermijn zijn de kosten voor reparatie niet voor de consument zelf. Er is verschil tussen de fabrieksgarantie, die 2 jaar is, waarbinnen Samsung reparatie vergoedt. De wettelijke garantie is echter langer, zo langs als je er vanuit mag gaan dat een product het doet. Een koelkast van 800 euro die na 3 jaar kapot gaat, dat is te vroeg.

En hoe weet je dan wat de wettelijke garantie is op een apparaat? Dit is te achterhalen op de website Uneto VNI. Op de website van de Consumentenbond is ook een rekenhulp te vinden. De koelkast van de familie Nendels van 800 euro heeft een wettelijke garantie van 8 jaar. Belangrijk om te weten: Als de consument het apparaat zelf kapotmaakt, dan moet zij  zelf de reparatie betalen. Is dat de consument ook duidelijk bij aankoop? Weten medewerkers van MediaMarkt zelf hoe het zit met de garantie?

MediaMarkt stuurt je direct naar de fabrikant, terwijl zij het zelf moeten oplossen met de fabrikant. En dan smeren ze je ook nog een verzekering aan, tegen extra betaling, die zaken vergoedt waar je sowieso al recht op hebt als het apparaat ondeugdelijk blijkt te zijn. En de andere punten zijn de meeste mensen al verzekerd wegens de verplichte opstal- of de extra inboedelverzekering.

Fons belt de familie Nendels net op wanneer zij staan te soebatten in de MediaMarkt. Ze hadden door dat Radar aan de lijn hing, toen kreeg de familie Nendels een koelkast. Uiteindelijk zelfs een duurdere koelkast. Fons probeerde telefonisch een afspraak te maken met iemand van de directie van MediaMarkt om te vragen wat zij van onze bevindingen vinden. Dat ging niet gemakkelijk. MediaMarkt belooft de verwarring rondom de garantie en verzekeringen te onderzoeken.

Vergeet dit dus niet; stap op de winkelier af als een product binnen de garantietermijn kapot gaat. De winkelier is altijd verantwoordelijk, ook al heb je eerst contact gezocht met de fabrikant. Houd dat in gedachten als een apparaat stuk is.