Reactie 50five

In de uitzending van maandag 10 november 2025 bespreken we de problemen met de laadpalen van 50five. We hebben dit bedrijf om een reactie gevraagd. Deze lees je hieronder.
We weten dat sommige klanten problemen hebben ervaren na de overgang van Shell Recharge Solutions naar 50five. Dat vinden we oprecht vervelend en bieden daarvoor onze excuses aan. We zetten alles op alles om dit zo snel mogelijk voor hen op te lossen.
Bij de overgang Shell Recharge Solutions naar 50five zijn in korte tijd ongeveer 100.000 laadpunten overgezet naar ons eigen platform, waarvan 65.000 in Nederland. Dat is een grote, technisch complexe operatie die op deze schaal nog nooit eerder is uitgevoerd. Inmiddels is de migratie vrijwel volledig afgerond.
In een klein deel van de gevallen zijn twee soorten problemen ontstaan: een aantal laadpunten werkten tijdelijk niet meer en bij diverse klanten werd de thuislaadvergoeding niet uitbetaald. De vragen hierover zorgden ervoor dat onze klantenservice minder goed bereikbaar was en dat een aantal klanten langer op een oplossing moesten wachten dan ze van ons mogen verwachten.
Om dat te verbeteren hebben we in september onze capaciteit bij de klantenservice verdubbeld. We werken met man en macht om de resterende issues bij klanten op te lossen en hebben naar aanleiding van jullie item onze capaciteit nog eens verhoogd door collega’s extra in te zetten.
Het probleem met de terugbetaling van thuislaadvergoedingen is inmiddels opgelost. Betrokken klanten hebben daarover bericht ontvangen of krijgen dat op korte termijn. De uitbetaling van de achterstallige vergoedingen is in volle gang. In de komende weken ontvangen alle klanten hun thuislaadvergoedingen.
We beseffen dat deze situatie vervelend is voor de getroffen klanten. We nemen onze verantwoordelijkheid, trekken lessen uit dit project en doen er alles aan om het vertrouwen van onze klanten waar te maken.