Reactie ACM en KPN

In de uitzending van maandag 8 december 2025 bespreken we de werkwijze van Digihero, een bedrijf dat glasvezelabonnementen aanbiedt. Verkopers doen zich voor als medewerkers van KPN of een KPN-dochterbedrijf. Vandaar dat we de Autoriteit Consument en Markt (ACM) en KPN om een reactie hebben gevraagd. Deze lees je hier.
ACM
Wij gaan niet in op specifieke bedrijven/gevallen, maar ook wij ontvangen klachten over dit type praktijken. Met betrekking tot je vraag of dit binnen ons toezicht valt: dit bedrijf richt zich specifiek op MKB-ondernemingen, en dat zijn doorgaans geen ‘natuurlijke personen’. De ACM kan helaas in dit soort situaties niet optreden, omdat de relevante wetgeving over oneerlijke handelspraktijken en telemarketing uitsluitend ziet op natuurlijke personen en consumenten en niet op bedrijven. Wij zijn dus niet bevoegd.
KPN
DigiHero levert geen KPN-diensten maar maakt gebruik van het open netwerk van KPN, waarop aanbieders diensten kunnen leveren. DigiHero werkt niet in opdracht van KPN. Als ze zich voordoen als KPN of zeggen te handelen in naam van KPN, dan vinden we dat misleidend. Daar hebben we hen het verleden al op aangesproken en zullen vervolgstappen niet schuwen.
Op de pagina’s van onze winkels geven we ondernemers de mogelijkheid om contact op te nemen met onze eigen winkels maar ook andere IT leveranciers in de buurt, gezien ze ook gebruik maken van ons netwerk, stonden ze als dusdanig vermeld. Na jullie klachten hebben we deze vermelding weggehaald.
Na deze reactie heeft Radar extra vragen gesteld aan KPN over het feit dat op de website van KPN Digihero als 'Business Partner' vernoemt stond.
We vinden het erg vervelend dat er opnieuw klachten zijn binnengekomen, vooral voor de getroffen ondernemers. Daarom hebben we DigiHero meteen van onze website verwijderd en voor ons is dit aanleiding om hen geen gebruik meer te laten maken van ons netwerk. Zo willen we voorkomen dat er in de toekomst nog meer ondernemers gedupeerd raken.
Na jullie uitzending vorig jaar hebben we indringende gesprekken met DigiHero gevoerd. Daarbij hebben zij ons verzekerd zich niet meer als KPN te zullen voordoen. DigiHero maakte voor hun dienstverlening gebruik van het KPN-netwerk, waarop aanbieders hun eigen diensten kunnen leveren. DigiHero werkte niet in opdracht van KPN.
We adviseren ondernemers om hun diensten bij DigiHero te beëindigen van zodra dit kan en rechtstreeks gebruik te maken van onze dienstverlening. DigiHero heeft met hulp van Radar de klachten uit de vorige uitzending opgelost. We rekenen erop dat zij dat ook nu doen.