Reactie: Albert Heijn
Naar aanleiding van de uitzending van Radar over parmaham, op 14 december 2015, heeft supermarktketen Albert Heijn de onderstaande reactie gegeven.
'Parmaham is een product dat alleen onder die naam verkocht mag worden als er voldaan wordt aan strikte specificaties die opgesteld zijn door het Consorzio del Prosciutto di Parma. Albert Heijn koopt Parmaham in Italië in bij leveranciers die zich houden aan de standaarden zoals die door het consortium vastgesteld zijn.
Dierenwelzijn is een onderwerp waar Albert Heijn al jaren hard aan werkt en waarvoor steeds kleine of grote stappen gezet worden. In het vlees- en in het vleeswarenschap treffen klanten steeds meer producten met 1 of meer Beter Leven keurmerk-sterren aan. Albert Heijn wil ook graag een diervriendelijker alternatief bieden voor dit specifieke product en is daarover o.a. met de Dierenbescherming (eigenaar van het Beter Leven keurmerk) in gesprek. Voor Parmaham is echter vooralsnog geen alternatief beschikbaar. Dat betekent niet dat er niet aan gewerkt wordt maar wel dat er voor dit specifieke product op zeer korte termijn nog geen diervriendelijkere keuze in het schap ligt.'