Reactie Corendon op uitspraak Reclame Code Commissie

Reisorganisatie Corendon werd afgelopen week door de Reclame Code Commissie publiekelijk op de vingers getikt vanwege misleiding van consumenten. De commissie deed dit naar aanleiding van een klacht van een consument die een reis had geboekt tijdens de Crazy Days-campagne van reisorganisatie. Het ging in dit bewuste geval om een reis naar Bali voor twee personen voor een bedrag 860 euro. Een paar uur na boeken kreeg de klager bericht van Corendon: er was een fout gemaakt, de daadwerkelijke prijs van de reis zou 1392 euro zijn. En dus moest er 432 euro bijbetaald worden. De consument heeft er uiteindelijk voor gekozen om de reis te annuleren. Omdat de reis niet geboekt kon worden voor de geadverteerde prijs, oordeelde de Reclame Code Commissie dat het in dit geval om misleiding ging.

'Belachelijk'

Corendon-directeur Steven van der Heijden laat in Radar weten dat het niet om misleiding zou gaan maar om een fout. 'Wij boden per ongeluk op onze website een reis naar Bali aan, inclusief vliegreis en viersterrenhotel vanaf 383 euro.' Omdat dit volgens Corendon een overduidelijke fout is, herroept de reisorganisatie het aanbod. Volgens Van der Heijden is dit in overeenstemming met de voorwaarden van brancheorganisatie ANVR. 'Wij vinden het eigenlijk belachelijk dat de Reclame Code Commissie ons hiervoor op de vingers tikt. We hebben het idee dat we gebruikgemaakt hebben van ons recht om bij een kennelijke foute prijsstelling, binnen een paar uur die boeking te annuleren. Dat hebben we gedaan en daar hebben we de klant van op de hoogte gesteld.'

Volgens Corendon had de klant kunnen weten dat het om een foute prijsstelling ging omdat de reisorganisatie nog nooit zo’n goedkope reis naar Bali heeft aangeboden. De Reclame Code Commissie heeft dit bezwaar terzijde geschoven. Volgens commissie was de getoonde prijs niet dusdanig laag dat deze voor de consument als fout herkenbaar was. Ten tijde van de boeking liep namelijk de Crazy Days-actie waarbij reizen voor lage prijzen werden aangeboden.

Steun in de rug

De Reclame Code Commissie publiceert uitspraken niet altijd, maar in dit geval wel omdat Corendon er al eerder op is gewezen om niet meer op een misleidende en oneerlijke wijze reclame te maken. Het publiceren van een oordeel is de hoogste straf die de Reclame Code Commissie kan opleggen. Volgens Joyce Donat van de Consumentenbond is de publicatie van de uitspraak van de commissie dan ook veelzeggend. Zo’n uitspraak wordt alleen gepubliceerd als uiterst pressie middel.

De uitspraak van de commissie is volgens Donat voor Consumenten een enorme steun in de rug. Wanneer je bij boeken van een reis zelf constateert dat deze  niet overeenkomt met de geadverteerde prijs dan kun je dit kenbaar maken bij de reisorganisatie. Zeker wanneer dit om een reis van Corendon gaat dan kun je aangeven dat ze daar al eerder op gewezen en voor beboet zijn.

ANVR-reizigersvoorwaarden

Brancheorganisatie ANVR laat aan Radar weten dat Corendon zich in hun visie aan de ANVR-reizigersvoorwaarden heeft gehouden. Een reisorganisatie mag zich binnen een gegeven tijd herroepen op het aanbod. De reclame code schrijft echter voor dat er niet geadverteerd mag worden met prijzen die niet geboekt kunnen worden.

Omdat er ook een fout gemaakt kan worden in een advertentie, is er volgens de ANVR sprake van een discrepantie tussen de reisvoorwaarden en de reclame code. De brancheorganisatie wil dan ook aan tafel met houders van de reclame code om te kijken hoe er in de toekomst met dit soort gevallen omgegaan kan worden.

Lees hier de volledige reactie van de ANVR

Volgens de Consumentenbond heeft de Reclame Code Commissie in dit geval geoordeeld over de wijze van adverteren en niet over de ANVR-consumentenvoorwaarden. Er zijn inderdaad mogelijkheden voor reisorganisaties om een aanbod te herroepen als het om een kennelijke fout gaat. Maar in dit geval kon de consument niet weten dat het om een fout ging omdat de reis werd aangeboden tijdens de Crazy Days-campagne. Reisorganisaties zouden volgens Joyce Donat een duidelijker voorbehoud in hun advertentie moeten maken, wanneer ze hier op terug willen komen.

Wat kun je doen?

Word je zelf geconfronteerd met misleidende prijzen in een advertentie? Dan kun je een klacht indienen bij de Reclame Code Commissie. Hiervoor kun je het onlineformulier invullen:
https://www.reclamecode.nl/consument/default.asp?paginaID=73.
De Reclame Code Commissie beoordeelt klachten, maar deelt geen boetes uit.

Wanneer een reis niet voor het geadverteerde bedrag kan worden geboekt, dan kun je ook een klacht indienen bij de Autoriteit Consument & Markt (ACM) via Consuwijzer (https://www.consuwijzer.nl/doe-uw-melding-bij-consuwijzer). De ACM kan bedrijven wél beboeten wanneer er sprake is van misleiding.

Forumreacties

5
  • Door Radar

De Reclame Code Commissie tikte afgelopen week touroperator Corendon publiekelijk op de vingers wegens misleiding van consumenten. Vanavond reageert Corendon in Radar op de uitspraak. De reisorganisatie is van mening dat zij in overeenstemming hebben gehandeld met de geldende voorwaarden. Volgens Corendon-directeur Steven van der Heijden is het dan ook oneerlijk dat zijn organisatie zo publiekelijk aan de schandpaal wordt genageld. Maar wat kun je als consument nu met zo’n oordeel van de Reclame Code Commissie? En wat kun je doen als je zelf wordt geconfronteerd met oneerlijke prijzen? Maandag 1 oktober 2018 in Radar, om 20:30 uur bij AVROTROS op NPO 1 Lees meer: https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/gemist/item/tv-uitzending-01-10-2018/ Heb jij ervaring met oneerlijke prijzen? Laat het ons hieronder weten.

  • Door BL2

..lees meer...
Maar daar staat ook verder niets over misleiding en oneerlijke prijzen....

  • Door Lady1234

..lees meer...
Maar daar staat ook verder niets over misleiding en oneerlijke prijzen....
Maar anders kijkt u misschien niet. 😂 En wat zijn oneerlijke prijzen?