Reactie Energie Nederland

In de uitzending van maandag 1 december 2025 berekenen we of zonnepanelen vanaf 2027 geld gaan kosten in plaats van opleveren. We hebben Energie Nederland om een reactie gevraagd. Deze lees je hier.
Energie-Nederland ziet terugleverkosten als een logische ontwikkeling gezien de spectaculaire groei van zonnepanelen bij kleinverbruikers. Het terugleveren heeft een grote impact op de onbalans, het verschil tussen productie en vraag, die op het net ontstaat. Dit leidt tot (onbalans)kosten. Door deze kosten niet langer te socialiseren over alle consumenten, maar daar neer te leggen waar ze worden veroorzaakt, zorgen we voor een eerlijker energiesysteem. Dit draagt uiteindelijk bij aan een betaalbare energierekening voor heel Nederland. Doe je dat niet dan worden de kosten voor teruglevering verdeeld over alle aansluitingen, waardoor huishoudens zonder zonnepanelen meebetalen ook meebetalen aan deze kosten. Huishoudens zonder zonnepanelen subsidiëren daarmee dan de huishoudens met zonnepanelen.
De reële kosten voor teruglevering en de marktgebaseerde terugleververgoeding stimuleren huishoudens om zoveel mogelijk opgewekte zonne-energie direct te gebruiken of op te slaan. Ook zonder de salderingsregeling blijven zonnepanelen een rendabele investering. Huishoudens en bedrijven kunnen meer van hun zelf opgewekte zonnestroom direct gebruiken door bijvoorbeeld elektrische auto’s te laden, hybride warmtepompen in te zetten of thuisbatterijen te gebruiken. Met duidelijk en voorspelbaar beleid van de overheid kunnen deze slimme oplossingen sneller worden toegepast.
Over de manier waarop leveranciers terugleverkosten in rekening brengen bij kun klanten kunnen wij niets zeggen, daar hebben wij geen zicht op.
Je vragen:
- De sterke stijging van terugleverkosten bij verschillende leveranciers en de onderbouwing daarvan richting consumenten.
De terugleverkosten zijn een resultante van de gerealiseerde onbalans door teruglevering door zonnepanelen en ontwikkelingen op de groothandelsmarkt cq. day ahead spotmarkt. Energie-Nederland heeft geen zicht op de kostenstructuur en -opbouw bij energieleveranciers.
- De vraag waarom er verschillen bestaan in kosten tussen energieleveranciers, ondanks vergelijkbare marktomstandigheden.
Gelijke marktomstandigheden zegt niets over de manier waarop individuele leveranciers hun inkoopportfolio samenstellen, hun risico;s afdekken en de vraag van hun klanten kunnen hedgen. Per definitie heeft elke leverancier dus een andere kostenstructuur/opbouw.
- De mate waarin terugleverkosten bijdragen aan het verdienmodel van leveranciers en hoe dit zich verhoudt tot transparantie richting klanten.
ACM doet onderzoek naar de redelijkheid van de terugleverkosten. Dat betekent dat tergleverkosten niet hoger kunnen en mogen zijn dan de daadwerkelijk kosten veroorzaakt door teruglevering door zonnepanelen. Het betreft dus de daadwerkelijk kosten. Meer transparantie dan dit zou betekenen dat vertrouwelijke bedrijfsinformatie openbaar zou moeten worden gemaakt.
- De vraag of de sector voldoende actie onderneemt om knelpunten in het elektriciteitsnet op te lossen.
Dit is een vraag voor de netbeheerders en het ministerie.
- De verantwoordelijkheid van leveranciers in het waarborgen van een eerlijke positie voor zonnepaneelbezitters binnen de energietransitie.
In de Energiewet die per 1 januari aanstaande van kracht wordt, worden zonnepaneelbezitters als actieve afnemers gekwalificeerd. De Energiewet zorgt ervoor dat actieve afnemers voldoende beschermd worden.